Dimecres, 23 de juny de 2021 - Edició 1063
La República

Els canvis en l’entorn redueixen un 97% dels trastorns de conducta en persones amb discapacitat intel·lectual

ACN Caldes de Malavella .-Un estudi realitzat al Centre Psicopedagògic Mare de Déu de Montserrat de Caldes de Malavella (Selva) mostra que els canvis en l’entorn redueixen un 97% els […]

Avatar
Agències 26/01/2021

ACN Caldes de Malavella .-Un estudi realitzat al Centre Psicopedagògic Mare de Déu de Montserrat de Caldes de Malavella (Selva) mostra que els canvis en l’entorn redueixen un 97% els trastorns de conducta en les persones amb discapacitat intel·lectual de major complexitat. Es tracta de persones molt joves (de 20 anys de mitjana), que també presenten autisme i que manifesten, de manera habitual, conductes desafiants, motiu pel qual requereixen de més suport en l’àmbit residencial. La disminució dels trastorns de conducta en aquest col•lectiu està relacionada amb una reducció de contencions mecàniques i tractaments farmacològics.

La dada es desprèn de l’estudi realitzat al centre a un grup de persones amb discapacitat intel•lectual i autisme als què, l’any 2016, se’ls havia hagut d’aplicar, de mitjana anual per persona, 45 contencions i cinc fàrmacs de rescat. El 2019, després d’introduir de manera intensa modificacions a nivell d’entorn, fent-lo més comprensiu, previsible i estructurat, les contencions havien disminuït a 1,33 (usuari/any) i els fàrmacs rescat, a 0,13 (usuari/any).La metodologia que ha permès obtenir aquests resultats ha estat l’anomenat mètode TEACCH, que fa molts anys que s’utilitza en l’àmbit educatiu. De fet, el Centre Psicopedagògic Mare de Déu de Montserrat és pioner en l’aplicació d’aquest conjunt d’accions adreçades a modificar l’entorn per ajudar l’usuari a relacionar-s’hi de manera més eficient.La idea que regeix aquest mètode és convertir l’entorn en un espai el més informador possible. Per aquest motiu, el centre compta amb diferents sales on el color és indicatiu de la tasca o dinàmica que s’hi realitzarà, col·locant diversos elements que ho reforcin. Per exemple, la sala verda compta amb una franja d’aquest color a mitja alçada, un pictograma verd a la porta, alguns objectes importants per l’activitat també de color verd o panells informatius verds. En aquest espai es fomenta un entorn de treball independent, és a dir, es promou que la persona executi les tasques de manera autònoma. També compta amb una sala vermella, amb diversos elements indicatius, que promou un entorn de treball de grup. “Aquesta tipologia d’usuari té moltes dificultats per treballar de manera conjunta, per això, aquest espai els proporciona elements que faciliten aquesta funció”, assenyala el psicòleg de la Unitat Residencial, Isaac Riera.Els residents poden fer activitats similars en ambdues sales, allò que les diferencia és l’organització de l’entorn al voltant de la tasca. Per exemple, una activitat de classificació, com posar pinces o gomes a un cartró o rotlle del mateix color, es pot fer de manera individual o grupal. “Amb aquesta ajuda a nivell d’estructura física i de programació s’eviten trastorns de conducta com agitació o ansietat”, remarca Riera.El centre també compta amb sales de relaxació i, als usuaris amb dificultats de comunicació, se’ls aplica l’estimulació sensorial 24 hores per ajudar-los a entendre millor el seu entorn. El Centre Psicopedagògic Mare de Déu de Montserrat, ubicat a Caldes de Malavella, és una institució dedicada a l’assistència a les persones amb discapacitat intel·lectual. Està gestionat per la Congregació de les Germanes Hospitalàries del Sagrat Cor de Jesús, una Institució de eclesiàstica, que treballa des de fa més de 135 anys en l’acollida, cura especialitzada, assistència integral i reinserció social de persones amb malaltia mental, discapacitat intel•lectual i altres malalties.