Divendres, 18 de setembre de 2020 - Edició 785
La República

Els autobusos de TMB incorporen una balisa que avisa usuaris amb discapacitat visual quan s’aproximen a la parada

ACN Barcelona.-Els autobusos de TMB disposen d’un nou sistema tecnològic que permet saber a les persones cegues o amb discapacitat visual si el bus que s’acosta és el seu. El […]

Avatar
Agències 16/09/2020

ACN Barcelona.-Els autobusos de TMB disposen d’un nou sistema tecnològic que permet saber a les persones cegues o amb discapacitat visual si el bus que s’acosta és el seu. El mecanisme consisteix en què cadascun dels autobusos disposa d’una balisa electrònica que interacciona amb els telèfons mòbils dels passatgers a través de l’app de TMB. Així, a través de l’app poden saber si el bus que s’aproxima a la parada és el seu. En concret, mitjançant missatges de veu, l’usuari pot saber la línia i el número del bus, la proximitat a la parada i si està aturat i amb les portes obertes. A més, la persona pot avisar amb la mateixa aplicació el conductor perquè tingui present que pujarà al vehicle una persona amb ceguesa o baixa visió.

Rosa Alarcón, presidenta de TMB i regidora de Mobilitat, ha destacat aquest dimecres l’esforç per garantir l’accessibilitat al transport públic “per a tothom”. En aquest sentit, ha destacat la tasca de TMB i la pressió de les entitats perquè sigui possible. “Volem garantir que tothom tingui dret a la mobilitat de forma autònoma amb eines que els ho permetin fer el millor possible”, ha apuntat. Per la seva banda, Joan Ramon Riera, president de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) i regidor, ha afegit que l’horitzó és que les persones amb discapacitat, en aquest cas visual, tinguin “tots els drets en termes d’igualtat”. Riera ha afirmat que tot i que Barcelona està “raonablement ben posicionada” en aquest objectiu això no vol dir que no hi hagi feina a fer. En concret, ha fixat com una de les prioritats del mandat millorar l’accessibilitat sensorial. Per a fer-ho, ha assegurat, els aliats estratègics “fonamentals” són les entitats però també les noves tecnologies i els operadors, com TMB. Segons el president de l’IMPD, hi ha unes 7.000 o 8.000 persones amb discapacitat sensorial que ara poden beneficiar-se del nou sistema.Nou sistema d’avísEl nou sistema tecnològic implantat per TMB ajuda les persones amb discapacitat visual perquè puguin ser més autònomes en les 2.600 parades existents per detectar quin és el seu autobús i pujar-hi. A l’app, que els usuaris poden descarregar-se al mòbil, s’ha creat una nova funció dins de les opcions d’accessibilitat per al “guiatge a parada”. Amb aquesta opció de notificació activada, l’usuari rep un missatge de veu que l’avisa de la situació del pròxim autobús. En concret, diu la línia de bus a la qual pertany, el número d’identificació, la proximitat a la parada i si el vehicle està aturat i amb les portes obertes. La comunicació immediata a temps real és possible perquè a tots els cotxes de la flota regular d’autobusos de TMB, prop de 1.080, s’hi han instal·lat balises bluetooth que es comuniquen amb el mòbil i alhora amb el sistema d’informació al conductor.En paral·lel TMB també està adoptant un sistema de suport a la senyalització de les xarxes de metro i bus. Amb l’aplicació NaviLens, un mòbil pot capturar de manera molt eficient unes etiquetes intel·ligents semblants a codis QR de colors per llegir la senyalística en parades de bus i estacions de metro.Un cop llegida l’etiqueta, que el mòbil detecta fàcilment, un àudio relata la informació continguda en l’etiqueta, tot pensat per la navegació autònoma de persones amb discapacitat visual.

Relacionats