ACN Barcelona.-El Tribunal de Comptes veu injustificat que Barcelona tramités per la via d’emergència per la covid obres d’actuacions a l’espai públic i la mobilitat durant la pandèmia. Així ho publica ‘Nació Digital’ i ho recull un informe de l’ens que analitza els contractes tramitats per aquesta via excepcional -i que no requereix concurs- pels dotze ajuntaments de l’Estat de ciutats amb més de 300.000 habitants. Segons l’informe, el 14% dels contractes de Barcelona fiscalitzats pel Tribunal de Comptes presenten alguna incidència perquè la justificació per la tramitació d’emergència és “indeguda, inadequada o insuficient”. Entre aquests contractes, n’hi ha cinc per un import d’1,9 milions d’euros en concepte d’actuacions a l’espai públic.
El tribunal creu que en la documentació aportada no queda suficientment acreditada la relació de les obres contractades amb mesures necessàries per fer front a la situació sanitària ni tampoc que aquestes es limitessin a “allò estrictament indispensable” per atendre aquesta necessitat. Per la seva banda, Barcelona va al·legar que les actuacions d’emergència tenien com a finalitat garantir la salut pública dels ciutadans i garantir un desplaçament “eficaç, saludable i sostenible”. Tanmateix, l’òrgan fiscalitzador reitera que el foment dels desplaçaments a peu o en bicicleta no té relació a curt termini amb l’emergència de la covid-19 i que la transició energètica i l’ús compartit de la mobilitat privada no tenen “cap relació” amb la protecció de les persones davant del virus. A banda, l’informe també assenyala que en alguns contractes les factures inclouen també un IVA del 21% tot i estar-ne exempts segons el reial decret llei 15/2020. En concret, això afecta tres contractes del consistori relacionats amb l’adquisició de mascaretes i altres productes sanitaris.A més, de l’examen del total de contractes d’emergència s’han detectat també concentracions d’adjudicataris. En total, el 2020 l’Ajuntament de Barcelona i els seus ens dependents van tramitar 1.004 contractes per la via d’emergència per un import de 67.891.630 euros. La major part dels contractes adjudicats són de serveis (489) i subministraments (465) però també n’hi ha d’obres (40) o altres. Bona part dels contractes fan referència, per exemple, a l’adquisició de mascaretes, gel hidroalcohòlic, guants o material informàtic i altres elements de teletreball. En diversos casos es considera que amb una bona planificació s’haurien pogut tramitar els contractes per la via ordinària d’urgència, i no necessàriament recorrent a la via extraordinària d’emergència habilitada pel context de pandèmia.