ACN Barcelona/Madrid – El Tribunal de Comptes (TdC) ha donat deu dies a les parts del procediment per les despeses de l’1-O i d’Exteriors durant el ‘procés’ perquè es pronunciïn sobre la procedència de plantejar una qüestió prejudicial al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) en relació a la llei d’amnistia. Segons la consellera d’enjudiciament que porta el cas contra una trentena d’ex alts càrrecs del Govern, diversos articles de la llei podrien oposar-se a determinats preceptes del dret de la Unió Europea (UE), sobretot pel que fa a la protecció dels seus interessos financers. El termini per dictar sentència ha quedat en suspens fins que es resolgui definitivament sobre el plantejament de la qüestió prejudicial al TJUE.
Els articles qüestionats són el número 1, que enumera els actes amnistiables; el 2.E, que exclou de l’amnistia els actes delictius que hagin afectat els interessos financers de la UE; el 8.3, que preveu l’alçament de les mesures cautelars del propi TdC; el 10, que preveu la tramitació preferent i urgent de la petició d’amnistia i la seva aplicació abans de dos mesos; i l’article 13.3, que preveu l’absolució per part del TdC dels encausats per responsabilitat comptable si les administracions públiques afectades no s’hi oposen.
Pel que fa als preceptes del dret de la Unió Europea la interpretació dels quals podria demanar-se al TJUE pel Tribunal de Comptes mitjançant el plantejament de la qüestió prejudicial són els relatius a la “lluita contra el frau i tota activitat il·legal que afecti els interessos financers de la UE”, i els principis de cooperació lleial, igualtat i no discriminació, seguretat jurídica i confiança legítima, i el principi de l’Estat de Dret.



