Divendres, 18 de juny de 2021 - Edició 1058
La República

El treball per projectes millora els resultats dels alumnes més que la reducció de ràtios o el reforç individual

ACN Barcelona.-El treball per projectes que moltes escoles han assumit total o parcialment en el seu mètode pedagògic té un impacte en els resultats dels alumnes superior a la d’altres […]

Avatar
Agències 12/12/2019

ACN Barcelona.-El treball per projectes que moltes escoles han assumit total o parcialment en el seu mètode pedagògic té un impacte en els resultats dels alumnes superior a la d’altres accions com ara la reducció de ràtios o el reforç individual. És una de les conclusions de l’informe impulsat per la Fundació Jaume Bofill, el Departament d’Educació i l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) que revisa 300 estudies que analitzen aquest impacte. L’informe destaca que l’aprenentatge basat en projectes (ABP) és igualment efectiu a primària i secundària i té un impacte positiu en totes les àrees curriculars, però en especial en l’àmbit de les llengües, les ciències socials i en el tecnològic.

Els estudis també demostren que amb aquest tipus de treball a l’aula, la satisfacció de l’alumnat cap a l’experiència educativa. A més, també és efectiu per assolir competències com ara la planificació, el treball en equip, la resolució de problemes o la presa de decisions. L’informe apunta que si s’hi destinen més de dues hores setmanals entre sis i vuit setmanes i s’utilitzen tecnologies digitals encara és més efectiu.En canvi, l’informe posa de manifest que hi ha manca d’evidència per determinar l’efecte que pot tenir aquest tipus d’aprenentatge sobre el pensament crític o la creativitat, així com per establir possibles efectes diferencials en funció del perfil socioeconòmic i el gènere dels alumnes.Per millorar l’efectivitat d’aquest aprenentatge basat en projecte, l’informe apunta que cal que vagi acompanyat de lideratge i canvis globals al centre, de suport especial a l’alumnat desfavorit, cal que inclogui professorat format en aquestes metodologies i cal coordinació entre el professorat i la combinació amb sessions magistrals instructives, així com el suport de l’administració. Marc Lafuente, autor de l’informe i investigador a l’Escola Politècnica Federal de Lausanne, assenyala que la millora dels alumnes amb l’aprenentatge basat en projectes no és “automàtica” sinó que necessita diversos ingredients, com pot ser el lideratge de centre. Un altre element fonamental, segons la recerca, és la combinació d’aquest tipus de metodologies amb altres més tradicionals, que “pot resultar molt més beneficiosa que no pas aplicar de manera única l’aprenentatge per projectes”.