Dilluns, 2 d'agost de 2021 - Edició 1103
La República

El tràfic de contenidors del Port de Barcelona marca un nou “rècord històric” i creix un 31% el primer semestre

ACN Barcelona.-El Port de Barcelona va registrar un “rècord històric” en tràfic de contenidors durant el primer semestre, fins a 1,8 milions TEU, xifra que representa un augment del 31% […]

Avatar
Agències 21/07/2021

ACN Barcelona.-El Port de Barcelona va registrar un “rècord històric” en tràfic de contenidors durant el primer semestre, fins a 1,8 milions TEU, xifra que representa un augment del 31% respecte el mateix període del 2020 –any marcat per la pandèmia- i un 4,9% més que el 2019. Així ho ha explicat aquest dimecres el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, acompanyat del director general, José Alberto Carbonell. Quant al tràfic total, es van moure 32,7 milions de tones, un 16,8% més que el 2020 però encara un 4,9% per sota els nivells prepandèmia del 2019. Calvet estima que el Port de Barcelona acollirà entre 75 i 100 escales de creuers i uns 200.000 viatgers fins a final d’any i espera que l’arribada dels vaixells sigui “progressiva i segura”.

Pel que fa el tràfic ro-ro entre gener i juny d’aquest any, ha registrat un tràfic de 190.500 UTI, és a dir, un 14,3% més que els primers sis mesos de l’any passat, però un 7,5% menys que fa dos anys. El tràfic de vehicles, en canvi, no s’han recuperat tan ràpid respecte la prepandèmia, ja que el descens ha estat del 31,3%, fins a les 286.600 unitats si es compara amb el 219 però un 31,3% més si es fa amb el 2020.D’altra banda, els sòlids a granel també experimenten una destacada millora respecte al 2019, amb 2,3 milions de tones, un 11,2% que els primers mesos de fa dos anys o in 8,1% més que el 2020; mentre que els líquids a granel han registrat caigudes del 12,4% respecte el primer semestre del 2020 i del 32% respecte el 2019. En aquesta darrera categoria, han influït en les importacions de gas natural, amb una caiguda del 51%, i de la gasolina, en un 56%.Això es deu, segons Calvet, a la recuperació a nivells precovid per l’entrada del gas natural via gasoducte i que va en detriment del transport marítim. També, pels canvis del mercat regulador, ja que les plantes de regasificació de Ports de l’Estat funcionen com un únic tanc virtual i es paga a un sistema central d’emmagatzematge, de manera que el preu és al mateix a tots els ports. Pel que fa la gasolina, ho ha atribuït a la caiguda de la demanda el 2020 i l’acumulació d’estocs.Sobre els resultats financers, el director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha detallat que la xifra de negocis de 73,2 milions d’euros, un 7% més que el 2020 però un 15% menys que el 2019, mentre el resultat abans d’impostos, 15,2 MEUR, un 169% més que el 2020.La recuperació dels passatgers, pendent de l’arribada progressiva dels creuersL’apartat dels passatgers és el que acumula caigudes més destacades, especialment entre els creueristes. En els primers sis mesos, només se n’han rebut 2.800 (-98,6% vs 2019) després que s’obrissin els ports a l’activitat el 7 de juny i el primer creuer arribés a Barcelona el 26 de juny. En canvi, el nombre de viatgers de ferri presenta un descens del 59,6%, més afavorit per la recuperació del tràfic amb Balears però encara perjudicat pel tancament de fronteres del Marroc. Amb tot, Calvet ha explicat que aposta per una tornada “esglaonada” de l’activitat per evitar que sigui “invasiva” i fer que al mateix temps sigui “segura”. Per ara, les companyies estan arribant progressives, en especial les europees com MSC, TUI, Costa o Aida, mentre que d’altres com les americanes s’aniran reincorporant a mesura que els vaixells vagin tornant del Carib. De moment, la previsió és que el Port de Barcelona aculli entre 75 i 100 escales i uns 200.000 passatgers fins a finals d’any. Calvet ha subratllat la importància d’un sector que dona feina a 9.000 persones i obté una facturació de 1.000 milions d’euros l’any i d’uns 3 milions diaris, a més d’una contribució al PIB català de 562 milions d’euros.