Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024
Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024

El TNC se submergeix en el malestar d’un món globalitzat a ‘La nit de la iguana’

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-El TNC porta a escena a la sala gran l’obra ‘La nit de la iguana’, un text de Tennessee Williams traduït i adaptat per Carlota Subirós, una directora que torna al teatre després de ‘La rosa tatuada’. L’obra, que estarà en cartell de l’11 de febrer al 28 de març, s’endinsa en el malestar d’uns personatges davant d’un món globalitzat, amenaçat pel turisme de masses, que els empeny a una insatisfacció perpètua per la falta d’alternatives. Una peça “simfònica” encarnada per protagonistes “en caiguda lliure cap a la destrucció o la salvació” que, segons ha dit Subirós en la roda de premsa aquest dilluns, mantenen l’impuls “brutal per celebrar la vida”. “El text parla sobre com viure més enllà de la desesperació i, tanmateix, viure”, ha resumit.

L’obra se situa als anys quaranta a la costa del Pacífic a Mèxic i versa sobre les tribulacions del sexe i la soledat, amb personatges atrapats en profundes frustracions, que es relacionen desesperadament per desembocar en un moment final de “brusca quietud” obert a interpretacions.El muntatge aborda el turisme de masses com a “nova forma de colonització” i s’articula sobre el vèrtex que formen Maxine Faulk (Nora Navas), una dona que regeix un hotel costaner de Mèxic; Lawrence Shannon (Joan Carreras), un antic reverent reconvertit en guia turístic després d’haver estat expulsat de la seva església i haver passat una temporada en una clínica psiquiàtrica; i Hannah Jelker (Màrcia Cisteró), una artista de l’aquarel·la que juntament amb el seu avi i poeta Nonno (Lluís Soler), deambula pel món intentant vendre les seves obres per sobreviure. Completen el repartiment Antònia Jaume, Paula Jornet, Claudia Schneider, Paul Berrondo, Ricardo Cornelius, Wanja Manuel Kahlert, Hans Richter i Juan Andrés Ríos.L’espai esdevé el cinquè personatge, segons ha explicat la mateixa Subirós, amb una escenografia que simula la terrassa de l’hotel mexicà i que, gràcies a la tasca dels equips tècnics del teatre públic, ha aconseguit superar la dificultat de treballar a la sala gran del TNC. “És una gran joguina que hem aconseguit fer sonar”, assevera Subirós.La “força llibertària” dels protagonistesLa directora del muntatge ha destacat la “força llibertària” dels personatges, uns “supervivents” conscients que es troben “al final del seu camí o en un revolt molt difícil” i, tanmateix, posen “humor, ràbia, desig i un impuls abassegador a la vida”. Per Subirós, ‘La nit de la iguana’ parla de la “supervivència i la resiliència malgrat tot”, una connexió clara amb l’actualitat. Visiblement emocionada, la directora ha celebrat la feina de la companyia, formada per dotze actors i un “enorme” equip tècnic. “Cada dia d’assaig ha estat una celebració de l’ofici. Avui dia té un valor més extraordinari que mai”, ha explicat. L’actor Joan Carreras també ha identificat el paral·lelisme amb l’actualitat, una “esperança” en la resistència davant els “fantasmes” que tenen tots els personatges. “Tennessee Williams no demana que els derrotin sinó que aprenguin a conviure-hi”, ha reblat. De la seva banda, Nora Navas –que va viure amb incredulitat el doble ajornament per la pandèmia de l’obra ‘El Quadern daurat’ al Lliure- ha assegurat que, després de la decepció experimentada, ‘La nit de la iguana’ l’ha reconciliat amb la professió.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió