Dilluns, 20 de setembre de 2021 - Edició 1152
La República

El Teatre Lliure acull els projectes en residència de Lalínea, Marta Galán, Calvin Ratladi i Marc Villanueva

ACN Barcelona.- El Teatre Lliure de Barcelona exhibirà en les pròximes setmanes les propostes artístiques dels creadors residents participants al programa d’Ajuts a la creació Carlota Soldevila. En concret, hi […]

Avatar
Agències 11/02/2021

ACN Barcelona.- El Teatre Lliure de Barcelona exhibirà en les pròximes setmanes les propostes artístiques dels creadors residents participants al programa d’Ajuts a la creació Carlota Soldevila. En concret, hi haurà la compayia Lalínea, l’artista Marta Galán Sala, els creadors Calvin Ratladi i Joan Solé en el programa de residències creatives d’intercanvi i el creador Marc Villanueva, del programa En Residència, que han generat els projectes més “agosarats” de l’estat. El director de la sala, Juan Carlos Martel, ha avisat que l’esforç del Teatre per mantenir aquesta línia és “majúscul”, ja que han patit una reducció del pressupost del 2021 d’un terç en activitat en relació amb el pressupost del 2019, que els fa “remar amb les mans”.

Ha dit que mantenir el programa és una voluntat personal per a respondre a la pandèmia i a la ineficiència de polítiques reals. “Aprofito per demanar alçada política i humana i resposta al servei públic que som les institucions culturals”, ha dit.Tot i les retallades, Martel ha considerat que mantenir el programa respon a una “voluntat personal” de respondre a la pandèmia i a la “ineficiència” de polítiques reals. “Aprofito per demanar alçada política i humana i resposta al servei públic que som les institucions culturals”, ha dit. Martel ha pronosticat que després del 14-F es trigarà a tenir nous interlocutors en l’àmbit de la Generalitat després de 19 secretaris generals de Cultura en els darrers 20 anys. A més, ha lamentat que l’Ajuntament els ha reduït un 3,4% el pressupost: “Lamento el silenci al respecte”, ha afegit. Ara bé, malgrat “la foscor”, ha agraït la tasca dels patrocinadors en la seva ajuda per tirar endavant les ajudes Carlota Soldevila. “Malauradament el 2021 no es preveu una millora substancial econòmica, i el teatre Lliure un altre cop ha de redoblar l’esforç”, ha dit.Les residències es veuran a partir de marçPel que fa als projectes en residència, els projectes començaran a exhibir-se al març a l’Espai Lliure de la mà de ‘José y la Barcelona disidente’, de la companyia Lalinea. Els espectadors podran assistir durant cinc dies al procés de treball de la companyia, que està elaborant un recorregut per descobrir la Barcelona de la dissidència sexual i de gènere dels anys 70 i 80 del segle XX. Partint de la història real de José Tenorio, aquesta ruta vol explorar els aspectes que més convulsionen, revolucionen i acaben formant el col·lectiu LGTBI+. A més de la posada en escena, la intervenció constarà d’un recorregut per diferents estacions de metro i d’una exposició a l’Espai Mercè Sala (estació Diagonal). Segons la creadora Úrsula Tenorio, aquesta peça és un “homenatge en forma d’espectacle” al seu tiet avi i a la seva història, que la família va amagar.Seguirà a l’Espai Lliure el projecte ‘Forasters vindran…’, de Marta Galán, de l’1 al 25 d’abril, que articula diferents processos artístics, documentals i comunitaris. Inclou una primera fase de recerca comunitària i documental amb un grup de 9 persones protagonistes de la migració dels anys 50 i 60 a Barcelona i un grup de joves de la migració global; una segona fase de residència artística al Teatre Lliure on aquest material ha pres forma escènica amb les intèrprets Susanna Barranco, Núria Lloansi i Juan Navarro i una tercera fase prevista el juliol de 2021 on es reprèn la relació amb el grup de joves per generar una obra escènica comunitària. Galán ha celebrat que poder realitzar aquest projecte en aquesta situació “devastadora” per al sector.Intercanvi amb SudàfricaPrendrà el relleu l’intercanvi entre els creadors Calvin Ratladi per la part sud-africana i Joan Solé per la catalana, amb els projectes ‘Ba Moepo’ i ‘City Series’. Al primer, Rataldi treballarà en una instal·lació – performance entorn de les mines, els efectes de l’imperialisme i l’apartheid des d’una perspectiva metafòrica, una traducció en clau sud-africana dels entorns socials i polítics a través del cos. D’altra banda, Joan Solé proposa a ‘City Series’ una reflexió sobre com sona i com es defineix una ciutat a partir del so. L’intercanvi es concretarà aquesta primavera, quan Joan Solé viatgi a Johannesburg a mitjans del mes de maig i Calvin Ratladi vingui a Barcelona a mitjans del mes de juny. Des del Teatre Lliure, es farà un acompanyament al creador sud africà durant la seva estada a la ciutat. La voluntat és poder fer una presentació dels projectes desenvolupats, a Barcelona, quan hagin acabat les dues residències.Finalment, en el marc del programa Creadors En Residència, de l’Institut de Cultura de Barcelona i el Consorci d’Educació per a fomentar la pràctica de la creació contemporània en els instituts, l’artista Marc Villanueva Mir està desenvolupant el seu projecte amb alumnes de 1r d’ESO de l’Institut Maria Espinalt. La seva intenció és mostrar al Teatre Lliure una exploració del concepte de treball relacionat amb la seva “gamificació”. Segons ha explicat, reflexiona amb els estudiants al voltant del treball no remunerat i com les feines contemporànies adopten característiques pròpies dels videojocs.Uns ajuts per finançar el pensamentPel que fa al programa en residència, Martel ha alabat que l’inici del teatre no s’entén sense les dues “ànimes bessones” de Fabià Puigserver i Carlota Soldevila. Ha recordat que ella va aportar econòmicament el “famós milió”, deu vegades més del que es demanava, per a cobrir els sous de tècnics i actors. Ara, els Ajuts Carlota Soldevila nascuts l’any passat, reten homenatge a aquella generositat i permeten ser “el paraigua” que acull el programa de residències, així com “finançar el pensament i la creació sense posar pressió”.A la convocatòria de la temporada passada van participar en el programa 71 artistes i col·lectius, amb una dotació econòmica final dels ajuts de 243.502 euros. Aquest març hi haurà una nova convocatòria d’ajuts extraordinaris amb quatre modalitats i una petita variació: projectes escènics, textos dramàtics, dramatúrgies d’arts de carrer i la nova categoria ‘escena 0-21’, amb projectes destinats a aquesta franja d’edat. Així, en total, la dotació d’enguany serà de 334.000 euros, un “esforç gran”, però amb un convenciment “encara més gran”. Martel ha defensat que el programa de residències és l’autèntica “democratització de la pràctica artística”, i es tracta del programa de residències “més agosarat” de l’estat espanyol.De cara a la temporada 2021-2022, se seleccionarà un artista i una companyia resident que sortiran dels projectes guanyadors dels primers ajuts i que seran valorats internament. D’altra banda, la residència creativa d’intercanvi serà amb Polònia, en concret amb el Nowy Teatr, que dirigeix “l’extraordinari” Krzysztof Warlikowski.