Dissabte, 18 de setembre de 2021 - Edició 1150
La República

El teatre entra a l’escola Pia de Salt per fomentar la creativitat dels alumnes

ACN Salt.-Els alumnes de 6è de l’escola Pia de Salt (Gironès) estan creant una obra de teatre per fomentar la creació. Es tracta d’un projecte del programa educatiu A tempo, […]

Avatar
Agències 15/02/2021

ACN Salt.-Els alumnes de 6è de l’escola Pia de Salt (Gironès) estan creant una obra de teatre per fomentar la creació. Es tracta d’un projecte del programa educatiu A tempo, que gestiona la Fundació Ciutat Invisible i que vol entrar les arts, i el teatre específicament, a les aules. El projecte amb els alumnes de l’escola Pia ja va començar el curs passat. Els estudiants van recopilar diverses anècdotes i després van estructurar-les en personatges i una trama argumental. El confinament va obligar a aturar el projecte i l’han reprès aquest curs escolar. El taller compta amb la col·laboració de l’actriu Rosa Gàmiz que orienta als alumnes sobre tots els passos creatius que s’han de fer abans de sortir a l’escenari per representar una funció.

Crear una obra de teatre des de zero no és gens fàcil, però és un repte que estan superant els alumnes de sisè de primària de l’escola Pia de Salt (Gironès) amb l’assessorament de l’actriu Rosa Gàmiz. Des del curs passat, els estudiants han començat a treballar en la creació d’una obra de teatre realitzant tots els passos necessaris: des de generar la idea, a la creació de personatges, les disfresses i l’assaig.A dia d’avui, l’obra ja esta en un moment més madur i els alumnes han escrit quatre escenes de l’obra i tenen els personatges assignats. L’Abdel i l’Afra són dos alumnes que pensaven que “seria més senzill” perquè ja es trobarien unes guies de com havia de ser l’obra. La realitat, però, és que l’actriu Rosa Gàmiz els va animar a fer-ho tot de zero. Segons Gàmiz, aquesta “és la clau” per aconseguir que els infants es motivin per participar en la creació teatral. “No és una història que els adults imposem”, afegeix l’actiu, “per això és la manera d’arribar més lluny”.Per començar, els alumnes van estar-se “tot un dia agafant idees” de com volien que fos la seva obra. Ho van fer a partir d’anècdotes o de coses que els agradaria explicar. “Va ser mol llarg”, recorda l’Abdel. Tot i així, el nen afirma que cada vegada que han de fer aquest taller té “molta il·lusió” per participar-hi.L’actriu detalla que ella només va explicar-los la seva “vivència del teatre” i a partir d’aquí “servir i acompanyar” la classe en el procés de creació. Això va derivar en una història que explica com una dona de fer feines obre una maleta i es converteix en una fada que viatja pel món i descobreix coses màgiques i divertides. La tasca de creació de noves escenes es compagina amb l’assaig del text que ja tenen. Tots els alumnes tenen assignat un personatge i un text que han d’anar memoritzant.Treball en equipLa professora de la classe, Núria Martín, explica que el teatre serveix per “treballar la cooperació, el treball en equip i la lingüística”. Per una banda, en el treball en equip, Martín assegura que “es desperten molts de rols” entre alumnes i també hi ha “aspectes molt importants que cal potenciar”. I és que el teatre permet que alguns dels nens “que no destaquen” a les aules, amb el taller teatre “s’omplin d’energia” i els ajudin a integrar-se amb la classe.Aquesta vessant participativa és un dels aspectes que més valoren els alumnes. L’Abdel creu que des que han començat a fer el taller, fan “més pinya” entre tota la classe i l’Afra diu que mentre assagen estan “més junts” i es relacionen més entre ells que quan estan asseguts fent classe.El taller sempre arrenca amb l’actriu Rosa Gàmiz fent alguns exercicis per activar el cos i també per trencar el gel. Es tracta de perdre la vergonya i trencar la barrera que hi ha entre ells. A partir d’aquí, Gàmiz treu la caixa de disfresses i tothom busca la roba que li escau més pel seu personatge. Quan estan tots ben ambientats, s’asseuen per repassar el guió, de la mateixa manera que ho faria qualsevol companyia professional.Per la banda més lingüística, la professora Núria Martín apunta que la creació de l’obra els obliga a desenvolupar el seu domini lèxic. “Han de buscar paraules, han de trobar fórmules per expressar les seves idees i explicar-se bé”. Rosa Gàmiz també incideix que el fet que el text tingui “les seves paraules” fa que se sentin més seu el projecte.Les arts a les aulesEl taller teatre forma part del projecte educatiu A tempo, de la Fundació Ciutat Invisible. Es tracta d’una iniciativa per intentar introduir les arts en el món educatiu amb la intenció de despertar emocions i creativitat. De fet, Rosa Gàmiz creu que “les arts ajuden a canalitzar emocions i trobar recursos” que potser no tenen en el seu dia a dia.Tot i que l’objectiu és estrenar l’obra per Sant Jordi al Teatre de Salt, Rosa Gàmiz assegura que no vol estar “massa pendent del resultat final” perquè el més important d’aquest taller és “el procés”. De fet, és en aquest moment quan l’alumne interacciona i descobreix alguns dels valors que li aporta el teatre.