Dissabte, 24 de juliol de 2021 - Edició 1093
La República

El Teatre de la Gleva s’endinsa en cinc transformacions vitals de membres del col·lectiu LGTBIQ a l’obra ‘Tránsitos’

ACN Barcelona.-El Teatre de la Gleva de Barcelona acull ‘Tránsitos’, en el marc del cicle De Grec a Grec, la història de “cinc trànsits vitals” tals com el càncer, l’amor […]

Avatar
Agències 09/12/2020

ACN Barcelona.-El Teatre de la Gleva de Barcelona acull ‘Tránsitos’, en el marc del cicle De Grec a Grec, la història de “cinc trànsits vitals” tals com el càncer, l’amor o la vellesa, a través de cinc personatges que conformen una família on dues dones trans, una persona no binària, un jove queer i una vella drag encarnaran, des dels seus cossos i identitats dissidents, històries humanes que escapen dels seus trànsits de gènere. Segons l’autor, director i intèrpret de l’obra, David Teixidó, l’espectacle pretén posar les dissidències de gènere “en primer terme”, sense que els protagonistes en parlin específicament, “per escapar la dinàmica habitual” en la qual el col·lectiu és convocat a parlar de la seva pròpia experiència de gènere.

Teixidó ha explicat que es vol fugir d’aquesta dinàmica que sembla que existeix per “saciar la curiositat cis” (en referència a les persones que la seva identitat de gènere concorda amb el gènere assignat al néixer), “especialment les vivències trans més espectaculars”. Ha afegit que, de passada, la proposta vol lluitar contra un “nou relat” sobre el col·lectiu que s’està instal·lant al debat públic, i que “invisibilitza” altres vivències trans.D’aquesta manera, ‘Tránsitos’ posa sobre la taula que sovint, les persones trans o dissidents només són cridades per parlar com a objecte d’estudi de les seves identitats, com si la seva existència només es construís “des de la curiositat cis” envers la seva deconstrucció de gènere. En contra d’aquest relat, l’espectacle no pivota al voltant del fet trans, sinó que les fa protagonistes d’històries humanes que poc tenen a veure amb la seva identitat de gènere per reivindicar justament que són més que això.Persones “expulsades” de la famíliaTeixidó ha agregat que ‘Tránsitos’ sobretot és un “homenatge” al concepte de família per part de les “persones expulsades” i no acceptades en el seu nucli familiar. També aborda com aquestes persones han necessitat refer el seu teixit familiar. A més, ha reivindicat el teatre com un espai “on s’hi pot fer justícia poètica”, aquella o on la justícia tradicional no hi arriba.Ha destacat que l’espectacle “junta les lluites de les expulsades” i els dona un “valor i seriositat” allunyat del punt còmic. Per això, els casos seleccionats no han estat trànsits triats a l’atzar, sinó que han cercat allò “més invisibilitzat”. Per exemple, l’espectacle s’aproxima a l’envelliment a l’entorn artístic LGTBIQ on els seus protagonistes “no han cotitzat”, o també els trànsits migratoris i l’atenció sanitària del col·lectiu, que tenen “les seves peculiaritats i flaqueses”.Un homenatge al RavalPel que fa a l’objectiu artístic de la producció, Teixidó ha destacat la feina feta “per intentar reparopiar-se del teatre” com a espai on es puguin veure les referències estètiques i vivencials de les diverses comunitats LGTBIQ. Tanmateix, ha destacat que també hi ha un homenatge al barri barceloní del Raval, històricament un “refugi” per al col·lectiu i on s’hi han sentit més lliures.Després d’un procés de creació de quasi dos anys a cavall entre Catalunya, Argentina i Uruguai, ‘Tránsitos’ és una coproducció del Grec 2020 Festival de Barcelona, el Teatre La Gleva – Amici Miei Produccions, Espacio Callejón (Argentina) i La Contracultural (Uruguay). L’adjunt de direcció artística del Grec, Héctor Mora, ha celebrat haver pogut reprogramar aquest espectacle malgrat la situació actual. “El públic està canviant hàbits i no compra amb antelació, però és molt militant”, ha celebrat. Per la seva banda, Teixidó ha destacat que tots els creadors de l’espectacle van rebre la notícia de la seva reprogramació “amb molta tranquil·litat”.Entre les intèrprets, Delfina Martínez ha detallat que La Contracultural agrupa les diferents propostes artístiques del país que no tenen espais per a ser exhibits, i ha destacat que la seva trajectòria està vinculada a la lluita trans i antiracista. Ha considerat que la democràcia té un “deute” amb les persones trans. Per a Nicole Avventurato, l’espectacle “és un somni fet realitat” que ajunta les llums de totes les persones “expulsades”.Sergio Satanassa ha recordat que va ser una de les primeres trans públiques i ha explicat el que suposa el trànsit per a ella, que sempre ha format part del món de l’espectacle i a mesura que es fa gran se li tanquen portes. Igualment, Nico Conde ha avançat que el seu personatge s’allunya d’Argentina i del seu passat per poder ser ell mateix.