Edició 2095

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 20 de abril del 2024
Edició 2095

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 20 de abril del 2024

El Teatre Akadèmia ampliarà la seva platea per sumar espectadors i anuncia 11 produccions

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-El Teatre L’Akadèmia, un projecte de la Fundació Nando i Elsa Peretti, preveu ampliar aquesta temporada la seva platea per arribar a més espectadors en temps de restriccions d’aforament. A més, iniciarà un projecte tècnic per a esdevenir un teatre més innovador tècnicament i tecnològicament. Pel que fa a la programació artística, la sala ha renovat el seu director Guido Torlonia tres anys més, qui ha proposat onze produccions, majoritàriament contemporànies i amb peces que no es van poder estrenar per la pandèmia. Aquesta temporada, que arrenca dimecres, tindrà noms propis com Mario Gas, Imma Colomer, Àlex Casanovas, Elena Fortuny, Sebastià Portell, Montse Guallar i Moreno Bernardi.

Segons ha explicat el president Teatre Akadèmia, Stefano Palumbo, la Fundació Nando i Elsa Peretti s’ha debatut en el dilema entre si donar prioritat als projectes d’emergència social i humanitaria o als projectes culturals, i ha decidit reforçar la sala amb la convicció que “també l’art i la cultura han de ser considerats de primera necessitat”. Així, en un missatge de Peretti, traslladat per Palumbo, la mecenes ha lamentat que els governs estan transmetent un “missatge de por” i ha considerat que en aquest moment, “el vertader risc és que la gent comenci a tenir por dels llocs on pot compartir la seva visió artística de la vida”. Davant d’això “no es tracta de tancar teatres, sinó de modernitzar-los”, ha reivindicat.És en aquest sentit que la sala proposa “un replantejament de la platea per ampliar l’acollida d’espectadors”, passant dels 72 actuals a uns 11, i permetre que els actors tinguin una platea “digna” fins i tot en temps de distanciament social. Peretti ha dit que és un “punt de partida” que espera que els artistes es sentin interpel·lats i reflexionin sobre si mateixos, es facin preguntes i participin en un canvi del qual tots tenen una “necessitat desesperada”. Per a ella, aquesta referoma “serà un gran canvi, com respirar de nou”.Dues fasesAquesta reforma es produirà en una primera fase que donarà lloc a una “platea digna i segura” amb la incorporació, en concret, de dues noves grades laterals, en un projecte encarregat a l’escultor Pere Casanovas, i que estarà llesta a finals de novembre. “Si no fos possible a finals de novembre per timming, segurament ens n’aniriem al febrer”, ha dit la gerent Meri Notario. La segona gase serà la dotació d’aquest equipament tècnic innovador que passarà per nous equips d’il·luminació amb tecnologia led i material de so complementari, ha detallat.Aquestes reformes es basen en una temporada que ha arribat al 90% d’ocupació (de setembre a març) amb 55 de les 111 funcions exhaurides i una recaptació igual a la 16-17 i a la del 17-18, tot i que l’any passat, com en tot el sector, “no es van arribar a cobrir els ingressos”.Pel que fa a les mesures anti-covid, la sala ha desplegat les exigides pel Procicat: des d’una catifa per desinfectar, la neteja abans i després de cada funció, la mascareta obligatòria fins a l’absència dels programes de mà, que seran substituïts per codis QR “amb més informació de l’habitual”.Programació artística, “aire nou”Torlonia ha destacat que serà una temporada “d’aire nou”, i segurament “molt impactant” a l’espera de tenir una mica més de públic gràcies a l’augment d’aforament. A més, comptarà amb tots els espectacles que es van veure afectats per la pandèmia la passada primavera i, mentre hi hagi restriccions d’aforament, contribuirà amb els ingressos de taquilla de les produccions externes oferint un ajut econòmic equivalent a una funció al 100% d’ocupació.D’aquesta manera, la sala inaugurarà la temporada aquest dimecres amb ‘Winnipeg’, de Laura Martel i dirigida per Norbert Martínez, peça que dóna també el tret de sortida al programa De Grec a Grec del Grec Festival de Barcelona. Segons ha detallat Martínez, la història, “molt bonica”, versa sobre la història d’una nena que fuig dels bombardejos del 1939 i és internada als camps d’Argelers. “Gràcies a l’acte d’amor de Pablo Neruda aconsegueix pujar en un vaixell amb altres refugiats espanyols per anar fins a Xile i començar una nova vida allà”, ha precisat.Sis produccions pròpiesD’entre les 11 produccions de la temporada, sis seran pròpies, entre les quals destaca ‘L’home de la flor als llavis’, una creació col·lectiva de Mario Gas, Àlex Casanovas, Montse Guallar i Xavier Ripoll a partir de ‘L’uomo dal fiore in bocca’, de Luigi Pirandello. Segons ha explicat Gas, l’espectacle gira al voltant de la filosofia de Pirandello i tracta d’explicar l’univers del creador sense voluntat historicista: “Espero que sigui un espectacle que signifiqui un reencontre amb Pirandello i que ell torni a visitar les nostres cartelleres, perquè és un autor que, més enllà de l’historicisme, encara té moltes coses a dir-nos com a dramaturg i com a persona, que va escriure en èpoques ben contradictories, com la nostra”.També seran de factoria pròpia les obres ‘La nit’ i ‘Radionit’, dirigides per Moreno Bernardi fruit d’un profund estudi sobre l’obra de Bernard-Marie Koltès i seguint la línia de recerca del llenguatge i la presència escènica; ‘La Venus de les pells’, de David Ives, adaptada al cinema per Roman Polanski i que estarà dirigida aquí pel director artístic del teatre Guido Torlonia, i ‘L’olor eixordadora del blanc’, amb dramatúrgia i direcció de Moreno Bernardi a partir de l’obra de l’escriptor i dramaturg italià Stefano Massini.En el terreny de les coproduccions, L’Akadèmia programarà l’espectacle pendent d’estrenar al març ‘Per un sí o per un no’, del text “fonamental” de la francesa Nathalie Sarraute. Pel que fa a les produccions externes, a banda de la inaugural ‘Winnipeg’, la sala acollirà ‘Transbord’, de l’autor català Sebastià Portell, dirigit per Miquel Gorriz i interpretat per Marc Joy i Assun Planas que planteja temes com la transsexualitat, la identitat i el gènere; i ‘Talking Heads’, una sèrie de monòlegs que Alan Bennett va escriure originàriament per a la BBC entre 1988 i 1998 i que interpretaran i dirigiran Imma Colomer, Lurdes Barba i Lina Lambert.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió