Dilluns, 21 de juny de 2021 - Edició 1060
La República

El taller d’òpera de l’ESMUC estrena divendres al Liceu dues peces vinculades al patrimoni musical català

ACN Barcelona.-El projecte de taller d’òpera de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), La Bottega d’Opera, estrena aquest divendres a la Sala Foyer del Gran Teatre del Liceu ‘La […]

Avatar
Agències 28/04/2021

ACN Barcelona.-El projecte de taller d’òpera de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), La Bottega d’Opera, estrena aquest divendres a la Sala Foyer del Gran Teatre del Liceu ‘La principessa filosofa’ i ‘I due Gobbi’, dues obres relacionades amb el patrimoni musical català. Sota la direcció de l’italià Marzio Conti, la representació del projecte compta amb la participació de diversos solistes vocals de l’ESMUC, l’Orquestra de l’ESMUC i l’actriu Sílvia Bel, que també fa un monòleg entre les dues peces. L’espectacle forma part d’un projecte de recuperació de l’obra del compositor Carles Baguer. Amb tot, l’ESMUC pretén fer “un treball de coneixement i reconeixement” de la música que sonava a Barcelona de finals del segle XVIII.

‘La principessa filosofa’ és una proposta que intenta recuperar l’òpera composta per Carles Baguer el 1797. Des de l’ESMUC han assegurat que es tracta d’un “intent” perquè, després de fer recerca i investigació musicològica, han arribat a la conclusió que el considerat manuscrit amb què s’havia guiat Baguer, en realitat és el segon acte d’una altra òpera: ‘La confusione della somiglianza, o siano I due gobbi’ (1793), del compositor portuguès Marcos Portugal. L’obra del portuguès es va interpretar al Teatre Santa Creu de Barcelona el 1794. Ara bé, des de l’ESMUC han avisat que la qüestió sobre ‘La principessa filosofa’ “encara no està tancada” i, si bé per ara l’atribució a Baguer sembla errònia, no descarten que, en els pròxims anys, els rastrejadors de la musicologia donin “alguna sorpresa inesperada”. Sobre ‘I Due Gobbi’, se’n representarà el segon acte i és un dels primers èxits del compositor Marcos Portugal. L’obra va ser un èxit europeu que es va estrenar per primer cop la primavera del 1793 a Florència.”La idea d’apostar per Bagué també quallava molt perquè és possiblement el compositor del segle XVIII que més s’ha interpretat”, ha dit el musicòleg Oriol Pérez Treviño. A més, juntament amb Ferran Sor, Baguer van ser els compositors que van veure estrenada la seva obra al Teatre de la Santa Creu de Barcelona. Amb tot, el taller d’òpera de l’ESMUC pretén donar als estudiants de cant una “experiència professionalitzadora” en el món de l’òpera, segons ha explicat la seva coordinadora, Mireia Pintó. “L’objectiu és que l’alumnat pugui conèixer la realitat del funcionament d’una orquestra i d’un teatre d’òpera”, ha afegit. Així mateix, ha assegurat que tot plegat fa que la formació sigui “més integradora”. En la mateixa línia, un dels alumnes participants del projecte, Robin Sansen, ha celebrat poder fer “una immersió en el món professional”. Enguany és el segon any d’activitats de La Bottega i per propers projectes ja s’ha avançat que el 22 de desembre es representarà l’òpera ‘Cendrillon’, de la compositora Pauline Viardot amb motiu del bicentenari del naixement d’aquesta cantant i compositora.