Dijous, 23 de setembre de 2021 - Edició 1155
La República

El Síndic demana compensar la bretxa digital de cara a la represa telemàtica del curs escolar

ACN Barcelona.-El Síndic de Greuges ha demanat compensar la bretxa digital de cara a la represa telemàtica del curs escolar. El defensor alerta que hi ha alumnes que no tenen […]

Avatar
Agències 02/04/2020

ACN Barcelona.-El Síndic de Greuges ha demanat compensar la bretxa digital de cara a la represa telemàtica del curs escolar. El defensor alerta que hi ha alumnes que no tenen recursos tecnològics necessaris o bé no són prou autònoms per seguir les activitats lectives en situació de confinament. En aquest sentit, reclama garantir l’acompanyament personalitzat, si convé amb caràcter diari, de l’alumnat amb més dificultats d’escolarització, ja sigui per via telefònica, postal o a través de missatgeria. També exigeix que la promoció de curs o la graduació no depenguin de l’avaluació feta durant el tercer trimestre i evitar que el confinament comporti un increment de la repetició de curs.

El defensor celebra que el Departament d’Educació doni formalment continuïtat al curs escolar, encara que sigui de manera telemàtica, perquè considera que d’aquesta manera es garanteix millor el dret a l’educació en igualtat d’oportunitats de tot l’alumnat, però indica que això s’ha de desenvolupar de manera adequada, preveient les situacions de major vulnerabilitat i amb mesures de compensació de les desigualtats socials i educatives. Durant els dies de tancament dels centres, el Síndic ha constatat que hi ha diferències importants en el desenvolupament d’activitats educatives per part de professorat i centres. La manca d’unes pautes clarament establertes durant aquests dies per part del Departament d’Educació provocava que les activitats educatives desenvolupades pels alumnes estiguessin condicionades fonamentalment per la iniciativa i la motivació del professorat o el lideratge dels equips directius dels centres. A la pràctica, doncs, malgrat que no tingui caràcter formalment avaluable, alguns alumnes estan desenvolupant currículum i d’altres no.Risc d’abandonament educatiu prematurEl Síndic alerta que la suspensió de l’activitat escolar en el cas de l’alumnat amb més dificultats suposa una desconnexió que, quan s’allarga en el temps, incrementa el risc no només de pèrdua d’hàbits d’estudi, sinó, especialment en el cas dels adolescents, d’abandonament educatiu prematur. La represa de l’activitat lectiva, encara que sigui per canals telemàtics o a distància, tot i les dificultats que comporta, suposa una oportunitat de seguiment educatiu i d’ancoratge a l’escolaritat per part d’aquests infants i adolescents.Al marge de la manca de productes tecnològics i de la diferent autonomia que tenen els menors per fer un seguiment telemàtic, el Síndic també ha subratllat que la segregació escolar no situa els centres en les mateixes condicions a l’hora de desenvolupar activitats lectives a distància amb l’alumnat. Per tot plegat, recomana a Educació que proporcioni els recursos necessaris i les orientacions específiques al professorat i als centres.