Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024
Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024

El ‘segrest’ de dades al ‘núvol’ dificulta la feina a un centenar d’assessories catalanes des de mitjan febrer

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-Prop d’un centenar d’assessories catalanes han presentat una querella per estafa continuada i negligència contra les empreses Esofitec i Otenuve (propietat del grup Abast) pel ‘segrest’ de dades que van patir fa un mes després d’un ciberatac. Des que el 17 de febrer passat un virus ‘Ryuk v4 Zero Day’ va infectar els arxius emmagatzemats a ‘E-nube’ –un ‘data center’ propietat del grup Abast, els serveis de ‘cloud’ del qual subcontracta Esofitec–, les dues firmes van perdre l’accés a les dades del seus clients després del xifrat de la informació. Es tracta del mateix virus ‘ransomware’ que ha inutilitzat recentment la web del Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE).

L’acció ha estat recolzada per 89 despatxos d’advocats, graduats socials, assessors, gestors i altres professionals. La querella es va interposar la setmana passada davant la falta de reacció de les dues companyies. La majoria de firmes estan ubicades a les comarques de Lleida, encara que altres –podria haver més de 300 de perjudicades en total– es troben a la resta de Catalunya, Aragó i les illes Balears. El bufet d’advocats Torres Nadal ha assumit el cas amb el suport del despatx Écija, especialitzat en dret tecnològic, ha avançat ‘Crónica Global’ i ha confirmat l’ACN.La incidència es va perllongar durant diversos dies, durant els quals les gestories i assessories afectades van comunicar que hi havia un problema en els servidors. Però l’episodi no es va resoldre a les poques hores ni s’ha resolt encara, i les empreses afectades han hagut de multiplicar les hores de feina per introduir de nou, des de zero, multitud de dades que han perdut. Durant aquest periple, els abonats a Esofitec no s’han sentit acompanyats per la consultora informàtica, diuen.La “decepció” pel negligent servei de la companyia és la sensació que s’estén entre els entrevistats. I més quan havien dipositat la seva confiança en l’empresa, en tractar-se d’un distribuïdor oficial de la prestigiosa Wolters Kluwer, creador d’un programari de gestió utilitzat per fiscalistes i laboralistes. A més, les garanties donades per Esofitec no s’han complert. Els van dir que era un sistema que tenia un triple bolcat de dades en tres servidors diferents en tres zones diferents. De fet, als clients se’ls va prohibir realitzar les seves pròpies còpies de seguretat perquè es podria obrir una bretxa informàtica dins el sistema ‘cloud’.L’explicació d’Esofitec, diuen els afectats, es redueix al fet que és un virus tan potent que ha acabat amb el sistema més segur del món, diu Marc Torres, lletrat dels afectats. Precisament, l’aparent absència d’aquestes còpies de seguretat és un dels arguments dels querellants per acudir als tribunals. Esofitec s’ha defensat de les acusacions dels seus clients i ha assegurat que ells mateixos són víctimes. La triple còpia consistia en una actualització en tres lapses temporals (diari, setmanal i mensual) de la informació emmagatzemada en el núvol. La incursió es va produir a última hora de la nit, just en el moment de la transferència d’informació, i la connexió entre els ‘backups’ va contaminar tots els arxius malgrat trobar-se en plataformes separades.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió