ACN Barcelona.-El pes de la producció catalana en el conjunt de l’espanyola se situa l’any 2019 al 31% (de les 265 produccions de l’Estat, 84 eren catalanes), prop d’un 20% menys que fa 10 anys, segons ha explicat la presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català, Isona Passola. Així mateix, la quota de pantalla de la producció catalana a l’Estat se situa en un 7,2% del total de recaptació anual als cinemes, una dada que puja dos punts respecte la darrera dada registrada (2018), que se situava en el 5%, un augment, ha apuntat l’Acadèmia, que s’explica per la situació de manca d’estrenes nord-americanes. Per altra banda, Passola ha anunciat que s’està treballant per fer un “pol important” amb grans platós a Terrassa per atraure les plataformes a Catalunya.
La quota de producció catalana respecte al total de l’espanyola “ha passat del 50 al 31%” en deu anys, ha indicat la presidenta de l’Acadèmia. En aquest context, Passola ha remarcat que “el talent hi és”. El pes de la producció catalana respecte a la producció espanyola el 2019, se situa en un 31%. Si es compara aquesta dada en detall amb la del 2010, quan aquest percentatge era del 50%, s’observa que la caiguda de prop d’un 20% en una dècada es deu al creixement de la producció total espanyola, que ha passat en aquest període de 170 títols anuals a 260, mentre que la catalana s’ha mantingut estancada al llarg d’aquesta dècada.La recaptació de la producció catalana fins al 6 de desembre de 2020 suposava una tercera part (28,9%) de la quota de pantalla de la producció espanyola, situada en un 25% del total.”L’abandó” del GovernPer altra banda, Passola ha criticat “l’abandó espectacular i horrorós” del Govern de TVC pel que fa la producció de ficció. Ha afegit que han pressionat molt des de l’Acadèmia i que “es poguessin estirar sis milions per la producció externa”. “El Govern si vol ser mínimament competitiu en l’audiovisual ha de resoldre com a mínim el tema de TV3”, ha indicat. Pol a TerrassaPassola també ha explicat que s’està treballant per fer un “pol important” a Terrassa perquè “hi ha bons platós” en referència al Parc Audiovisual de Catalunya. “Perquè les plataformes vinguin necessiten platós i a Catalunya hi ha platós molt petits i sembla que s’està treballant per fer un focus de producció amb platós importants a Catalunya”, ha assegurat. “Hem fet tota la pressió que hem pogut a les institucions perquè hi ha una part de sessió de terreny important que depèn d’elles i sembla que ho estan intentant resoldre”, ha indicat Passola.