Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024
Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024

El Palau de la Música emetrà en línia el ‘Concierto de Aranjuez’ en el 80è aniversari de la seva estrena a la sala

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-El Palau de la Música Catalana acollirà el dijous al vespre el ‘Concierto de Aranjuez’, de Joaquín Rodrigo, quan se celebren 80 anys de la seva estrena a la sala, esdevinguda el 9 de novembre de 1940. El concert tindrà lloc a porta tancada, degut a les mesures per contenir la covid-19, però es podrà seguir en directe i de manera a gratuïta a través de l’espai Palau Digital. El concert serà protagonitzat pel guitarrista canari Luis Alejandro García Pérez, guanyador del Premi El Primer Palau 2019, que actuarà al costat de l’Orquestra Simfònica del Vallès, sota la batuta de Xavier Puig. A banda, els pròxims mesos s’oferiran streamings del ‘Magnificat’, de Bach, amb el Cor de Cambra, el recital amb Valentina Lisitsa i el Concert de Sant Esteve.

El concert, que es retransmetrà en sis càmeres, va suposar en la seva estrena un abans i un després en la relació de la guitarra amb l’orquestra i va animar altres compositors a seguir el mateix camí. L’estrena al Palau va anar a càrrec del guitarrista Regino Sainz de la Maza, amb l’Orquestra Filharmònica dirigida per César Mendoza Lasalle. Es tracta d’una obra que ha estat interpretada i enregistrada pels millors intèprets del món. Segons ha detallat el director general del Palau de la Música Catalana, Joan Oller, es tracta “probablement, de l’obra espanyola que més s’intepreta al món”.D’altra banda, la directora artística adjunta, Mercedes Conde, ha destacat sobre aquest concert que és un dels més internacionals i ha alabat que el seu compositor Joaquín Rodrigo estava vinculat a la sala i que per això l’estrena mundial es va fer a Barcelona. Per al músic canari Luis Alejandro García Pérez “el més complex per al guitarrista és aportar alguna cosa a l’obra i no limitar-se a fer-ne una execució més o menys acadèmica”, i cal que extregui tot el que es pugui a la partitura i dotar la interpretació d’un prisma propi”. El músic ha afegit que és una ocasió “molt especial” per a ell, especialment en aquesta efemèride “tan particular”, a més ha destacat que és molt important aquesta iniciativa també per impulsar la tasca dels músics.Abans, però, de la interpretació d’aquesta obra s’oferirà la ‘Suite Platero y yo’, d’Eduardo Sainz de la Maza, i previ al concert, a vuit del vespre, tindrà lloc el lliurament de premis de l’edició 2020 d’El Primer Palau que també es podrà seguir en directe i en línia per la mateixa plataforma.Més directesDavant la incertesa de la situació provocada per la covid-19, i tot esperant que es recuperi la música en viu al més aviat possible, Palau Digital retransmetrà amb públic o bé a porta tancada, segons decretin les autoritats, en directe en línia i gratuïtament tres concerts que ja formaven part de la temporada artística: el primer d’ells ‘Magnificat’, de Bach amb el Cor de Cambra i Vespres d’Arnadí, dirigit per Xavier Puig, que tindrà lloc el 9 de desembre a les vuit del vespre, amb l’objectiu d’anar ampliant les produccions audiovisuals protagonitzades amb els cors de la casa.També hi haurà el recital de piano de Valentina Lisitsa amb sonates de Ludwig van Beethoven, entre elles l”Appasionata’, un esdeveniment que es vol posar a l’abast de tothom, ja que tindrà lloc just el dia que se celebrarà el 250è aniversari del naixement del geni de Bonn (esdevingut el 16 de desembre de 1770); i el ‘Concert de Sant Esteve’ amb tota la família coral de l’Orfeó Català que TV3 també emetrà en directe com és tradició des de fa uns anys. Els concerts quedaran penjats a la plataforma digital del Palau i seran consultables per a tothom en un format a la carta.La darrera integral de les Simfonies de BeethovenA més, pròximament Palau Digital posarà a l’abast de tothom un el concert “històric”: la ‘Vuitena’ i la ‘Novena’ simfonies de Beethoven, que va ser el darrer concert de la integral de les simfonies de Beethoven que Sir John Eliot Gardiner va dirigir al Palau de la Música Catalana del 9 al 14 de febrer amb l’Orchestre Révolutionnaire et Romantique. Barcelona va ser la primera parada d’aquest projecte que va haver d’aturar-se, després de passar per Chicago i Nova York, per la pandèmia. La darrera novetat de Palau Digital serà el llançament d’un nou format de càpsules digitals divulgatives concebudes a partir de les conferències ‘Parlem de Música’ prèvies als concerts de Palau 100. Aquestes càpsules seran consultables pel públic una setmana abans d’assistir als concerts amb l’objectiu de facilitar-ne l’accés al públic habitual, però també i sobretot, oferir aquest contingut a nous públics que tinguin interès per les temàtiques proposades sense necessitat d’assistir al concert. La primera emissió es farà tan aviat com es reprengui l’activitat del cicle Palau 100.Es tractarà d’una nova oferta que reforça el contingut ja existent amb produccions com la Integral de les ‘Simfonies’, de Beethoven, o la ‘Segona’, de Mahler, amb Gustavo Dudamel, que van ser “concerts històrics”, o el recital de la represa a càrrec d’Albert Guinovart, en l’obertura del Palau el passat 1 de juliol.Oller ha insistit que aquesta plataforma va ser “pionera” a l’Estat espanyol en la seva creació fa dos anys, i que “de cop i volta” s’ha convertit en l’única finestra amb la qual es poden comunicar amb el públic i que s’adapta a aquesta nova realitat. Compta amb més de 236.000 visites des que es va llençar la plataforma i compta actualment amb 150 continguts en cartera, dels quals 29 són concerts, 51 conferències i 15 audiovisuals amb continguts divulgatius especialment creats per a la plataforma, a més d’articles i altres arxius d’àudio i vídeo.”Un cop dur”Pel que fa al tancament de la sala per la covid-19, la presidenta de la Fundació Orfeó Català – Palau de la Música Catalana, Mariona Carulla, ha avisat que aquest segon tancament els suposa altra vegada “un cop dur” per a la seva entitat, “sobretot per la contenció de recursos”. Igualment, el que fa a la situació del Palau i en concret a les noves mesures contingudes a l’esborrany del Procicat, Oller ha assegurat: “Esperem i desitgem que aquest esborrany sigui un document de treball que es modifiqui substancialment”, i ha assenyalat que hi ha marge per això.Pel que fa al límit d’aforament de 600 persones a les sales de concerts, Oller ha alertat que aquest topall podria portar l’equipament a una situació “tan absolutament contradictòria” que provoqués que no poguessin obrir la sala de concerts del Palau però sí del Petit Palau, i es fessin concerts a la sala petita quan els podria acollir la gran.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió