Dilluns, 27 de setembre de 2021 - Edició 1159
La República

El nou POUM de Figueres contempla el bypass ferroviari i la supressió de les vies del tren al centre de la ciutat

ACN Figueres.-El nou Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) de Figueres inclou la reserva de terreny per al bypass ferroviari aprovat pel ministeri que preveu una única estació al nord de […]

Avatar
Agències 23/07/2021

ACN Figueres.-El nou Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) de Figueres inclou la reserva de terreny per al bypass ferroviari aprovat pel ministeri que preveu una única estació al nord de la ciutat però també inclou la supressió de les vies del tren al centre de la ciutat si finalment no s’acaba duent a terme. L’alcaldessa de Figueres, Agnès Lladó, ha remarcat que tant si s’acaba fent una sola estació com si se’n mantenen dues, l’objectiu de l’equip de govern és “relligar” la ciutat i acabar amb aquesta “cicatriu” al centre. El POUM, que s’ha d’aprovar inicialment el pròxim ple, perfila com serà el creixement i l’ordenació urbanística de Figueres fins al 2040 i “resol un dèficit” que s’arrossega per tenir vigent un pla que data del 1983.

L’alcaldessa de Figueres ha subratllat que el nou POUM “permetrà resoldre un dèficit estructural que ha sigut perjudicial per a la ciutat”. I això perquè el planejament encara vigent avui en dia data del 1983. Des d’aleshores, s’hi han fet fins a 200 modificacions per anar-lo actualitzant però l’alcaldessa apunta que ja no es pot estirar més i que és “imprescindible” per a la ciutat i per al seu futur comptar amb aquesta eina que unifica i planifica la ciutat per als propers 20 anys. Lladó ha defensat que el nou POUM és una “eina de transformació real” per a la ciutat i que busca “donar resposta” a les necessitats de la ciutat i dels seus veïns. El POUM fixa el creixement de la ciutat des d’ara i fins al 2040, un creixement que l’equip de govern defensa que ha de ser “sostenible”: “Figueres no ha de créixer per créixer”. Plantegen un màxim de 53.000 habitants i 25.000 habitatges. Això suposaria, en cas d’arribar al màxim, sumar uns 6.000 immobles nous a la ciutat i el POUM especifica que es prioritzaran els habitatges unifamiliars perquè han detectat que és una “necessitat”. Fixen tres àrees principals de creixement: Cendrassos Sud, Vilatenim i la zona Aigüeta. El planejament de fa 38 anys preveia fins a 75.000 habitants i Lladó ha explicat que, tot i això, només s’han construït un 7% dels que es podien aixecar. Un altre eix del nou POUM és potenciar l’activitat econòmica. Per això, augmenta el sostre que passa del 18 al 27%, bàsicament a l’entrada de la ciutat venint de Girona, a l’N-II venint de la Jonquera i a Vilatenim. També s’amplia la trama urbana consolidada per possibilitada la implantació d’activitats comercials a àrees ubicades a l’avinguda Vilallonga i la carretera de Roses.El nou planejament, que se sotmetrà a aprovació del ple el pròxim dilluns, contempla el bypass ferroviari aprovat pel ministeri amb una única estació al nord de la ciutat. Tot i que el projecte està lluny de ser una realitat, Lladó ha concretat que ha d’incloure la reserva de terrenys. Tot i això, el POUM també inclou l’opció de suprimir les vies del tren al centre si s’acaben mantenint les dues estacions: “Com a ajuntament no podem obviar aquesta cicatriu que tenim que són els passos a nivell, que ens divideixen la ciutat en dos i això no ho podem permetre, per això incloem l’opció de suprimir les vies del tren”. Un altre deis eixos del POUM fa referència a la mobilitat i situa com a prioritat l’execució de la ronda nord, entre l’avinguda Perpinyà i la carretera de Llançà i l’acabament de la ronda oest. Tot plegat, “sense haver de dependre de l’aprofitament privat”: “Cal que la iniciativa pública pugui posar al dia les necessitats rodades de la ciutat”.. El POUM també posa el focus en la necessitat de comptar amb més espais lliures i verds per esponjar la ciutat, en algunes zones amb massa densitat. Volen crear placetes i zones enjardinades i, alhora, connectar la ciutat amb els espais verda de l’entorn com el parc del Castell i el parc fluvial del Manol. “Serà un POUM que marcarà un abans i un després en la recuperació de Figueres, una figura imprescindible perquè la ciutat miri endavant, avanci i estigui a l’alçada o fins i tot per damunt de les ciutats del nostre entorn”, ha conclòs l’alcaldessa.