Divendres, 17 de setembre de 2021 - Edició 1149
La República

El nou Obrador d’Estiu de la Sala Beckett arrenca mirant de preservar l'”esperit de trobada”

ACN Barcelona.-El quinzè Obrador d’Estiu de la Sala Beckett s’ha posat a caminar aquest dilluns entre mesures sanitàries i canvis pràctics obligats, però mirant de mantenir l’essència. La sala va […]

Avatar
Agències 13/07/2020

ACN Barcelona.-El quinzè Obrador d’Estiu de la Sala Beckett s’ha posat a caminar aquest dilluns entre mesures sanitàries i canvis pràctics obligats, però mirant de mantenir l’essència. La sala va ser una de les primeres a reprendre funcions a primers de juliol i tampoc ha volgut renunciar a la trobada anual dedicada a la formació i el debat, que enguany reivindica “la nova excepcionalitat”. “Malgrat hem perdut un punt de l’atmosfera d’escola d’estiu, sí que intentem mantenir l’esperit de lloc de trobada”, comenta el seu director, Toni Casares, a l’ACN. Els cursos impartits per autors internacionals s’han traslladat a la xarxa, i els presencials, les lectures dramatitzades i els debats se celebren a cavall entre la sala i al Parc central del Poblenou.

A l’edició d’enguany de l’Obrador d’Estiu de la Beckett s’hi ha inscrit un total de 98 persones, 59 assistents als cursos que es mantenen presencialment, i 39 a les sessions formatives que s’han derivat a la xarxa perquè les imparteixen autors i dramaturgs de fora (Javier Daulte, Tim Crouch i Maxi Obexer). La crisi del coronavirus ha trastocat una mica el funcionament habitual dels cursos de formació, les lectures dramatitzades i les ponències, però no ha impedit del tot la trobada presencial. El registre dels participants s’ha traslladat a la vorera del davant de la sala del Poblenou, i també des d’aquí els ha donat la benvinguda Toni Casares. En declaracions a l’ACN, Casares explicava minuts després que la sala torna a l’activitat entre la il·lusió i la preocupació, i amb certa “estranyesa” per totes les mesures de prevenció, però convençuda que la seva “tirada endavant” amb represa de funcions i ara l’Obrador calia “per fer bullir l’ollla, no apalancar-se i que passin coses”.Sobre el leitmotiv de l’edició, Casares diu que mai han estat amants de la “normalitat”, tampoc de la prèvia a la situació generada pel coronavirus. “Com a gent de cultura i teatre reivindiquem viure la vida sempre amb sensació d’excepcionalitat, caure en la rutina i la normalitat ens alerta”, argumentava. Avui arrancaven els esmentats cursos virtuals i, al Poblenou, els de Victoria Szpunberg, Andrés Lima, Alberto Conejero i un curs sobre formats immersius impartit pel col·lectiu BeAnotherLab (Catalunya). Una de les novetats ha afectat el curs de Lima, “Actuar a l’aire lliure o l’ocupació de l’espai públic”, que amb aquest nom s’ha celebrat a cavall entre la Beckett i el Parc central del Poblenou. De la seva banda, Szpunzberg imparteix una formació sobre iniciació a la dramatúrgia, i per a la setmana vinent queden els dos cursos restants, impartits per Alícia Gorina (presencial) i Gabriel Calderón (Uruguai, virtual).Szpunzberg comentava abans de començar la seva sessió com ha trobat a faltar fer classes presencials, després de quatre mesos abocada a formacions en línia. I reivindicava la presencialitat al teatre, a les aules i a les sales: “És la idiosincràsia del nostre art, i aquestes classes ara són com un regal després d’aquests mesos de dificultats i incertesa”. El teatre filmat? “És una altra cosa, no és teatre; el teatre implica convivència, una mirada lliure, i estar davant d’una peça compartint el jo amb altres, també té una idiosincràsia política: no ho pot substituir l’audiovisual”, apunta l’autora. Però a més de l’activitat formativa, l’Obrador organitza lectures dramatitzades, cinc aquesta primera setmana, una cada dia de dilluns a divendres. Algunes són d’obres que havien de formar part del Grec Festival 2020. D’una banda, ‘Els gossos’ de Nelson Valente amb Mercè Aránega, Màrcia Cisteró, Joan Negrié i Albert Pérez, una producció de la Sala Trono que es podrà veure la temporada que ve a La Villarroel. I dimecres serà el torn d’’Història d’un senglar’ de Gabriel Calderón, coproducció de Grec 2020 Festival de Barcelona i Temporada Alta 2020 protagonitzada per Joan Carreras. Aquestes dues es faran a la Sala de dalt de la Sala Beckett i es podran veure retransmeses també per streaming. En canvi, les lectures de nova dramatúrgia catalana, amb autors que comencen a fer-se un nom a l’escena local, s’han organitzat demà, dijous i divendres al Parc central del Poblenou. Xerrades sobre les conseqüències de la covid-19També al parc, aquesta setmana se celebraran dues de les tres taules rodones al voltant de la pandèmia de la COVID-19 i sobre les seves conseqüències culturals, socials i filosòfiques. Aquest dilluns s’hi estrena David Noguera (Metges Sense Fronteres) amb la periodista Lídia Heredia, per parlar sobre la gestió humanitària de les epidèmies. Dimecres serà el torn d’Escenaris del postconfinament amb la participació de Xavier Albertí (director del TNC), Anna Giribet (directora de FiraTàrrega), Juan Carlos Martel (director del Teatre Lliure), Magda Puyo (directora de l’Institut del Teatre de Barcelona) i Salvador Sunyer (director del Festival Temporada Alta). La setmana vinent, dilluns 20 de juliol, serà al torn de ‘Nova normalitat, vella normativitat?’ amb Sira Abenoza (filòsofa i fundadora de l’Institute for Socratic Dialogue), Roger Bernat (director teatral i dramaturg) i David Fernàndez (periodista i activista social).