Edició 2095

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 20 de abril del 2024
Edició 2095

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 20 de abril del 2024

El nombre de morts a les carreteres baixa un 42% respecte al 2019 a causa de la pandèmia

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-El Servei Català de Trànsit (SCT) ha informat aquest dimarts que fins al 30 de novembre han mort 97 persones en 88 accidents mortals a les carreteres catalanes. Això suposa un descens del 42% en el nombre de víctimes mortals respecte al mateix període de l’any passat, en el qual van perdre la vida 167 persones en 154 sinistres. Pel que fa a la xifra d’accidents mortals, hi ha hagut un descens del 42,9% respecte al 2019. Aquesta disminució s’explica pel descens de la mobilitat provocat per les restriccions per frenar la transmissió de la covid-19. Els col·lectius vulnerables representen un 36% del total de defuncions, és a dir, motoristes, vianants o ciclistes.

En comparació amb el 2010, any de referència per al compliment dels objectius europeus, les víctimes mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya s’han reduït un 57,3%, ja que fa una dècada havien perdut la vida 227 persones en el mateix període. Durant el mes de novembre, 6 persones han mort a les carreteres catalanes, el que suposa una reducció del 40% respecte al novembre de l’any passat, quan van morir 10 persones. Es tracta del tercer mes d’enguany amb menys víctimes mortals, per darrere del mes de juny i de març, en què van perdre la vida 3 i 5 persones per accident de trànsit, respectivament.Pel que fa als col·lectius vulnerables, fins al 30 de novembre han mort 21 motoristes, 7 ciclistes i 7 vianants, mentre que en el mateix període de l’any passat havien mort 47 motoristes, 9 ciclistes i 12 vianants. Tot i el descens registrat en els grups més fràgils, aquestes víctimes mortals representen un 36% del total de morts, malgrat que tenen un pes molt inferior en la mobilitat. Precisament, diumenge passat hi va haver un accident en què dos ciclistes van perdre la vida i un tercer va resultar ferit crític a la C-1413a al Papiol en una col·lisió amb un turisme que hauria envaït el carril contrari. A banda, cal destacar que aquest any hi ha un repunt en el nombre de víctimes mortals en les furgonetes, amb 12 víctimes mortals enguany pels 9 de l’any passat. Davant d’això, Trànsit insisteix en la importància del manteniment dels vehicles i demana també als professionals del transport que, sobretot en trajectes de llarg recorregut, facin aturades almenys cada dues hores.Accidents amb un vehicle solEs manté també la tendència a l’alça dels accidents mortals amb un únic vehicle implicat. Fins al 30 de novembre, 36 dels 89 accidents mortals han ocorregut amb un sol vehicle, el que suposa el 40,9% del total de sinistres, mentre que l’any passat en el mateix període aquest tipus d’accidents suposaven el 33% de la sinistralitat mortal, i el 2010, un 26%. Els sinistres en solitari solen estar relacionats amb distraccions durant la conducció o amb la velocitat excessiva.Es manté l’elevada sinistralitat durant els caps de setmana o festius. Enguany, 53 de les 97 persones mortes, un 54,6%, han patit els accidents en aquests tipus de dia. Quant a l’edat de les víctimes mortals, la franja que ha sumat més morts a la carretera és la de 45 a 54 anys, amb 23 víctimes, seguida de la de 35 a 44, amb 22. D’altra banda, la davallada més important de persones mortes segons l’edat es registra en la franja de 65 a 74 anys, amb un descens del 66,6%, passant de 18 víctimes l’any 2019 a 6 en aquest 2020. Per contra, en l’únic grup que no hi hagut disminució és en el d’edats compreses entre els 35 i 44 anys, ja que s’han registrat els mateixos morts que l’any passat, 22.A més, convé subratllar que en el cas del grup dels joves de 15 a 24 anys i de 25 a 34 anys, la reducció de morts respecte fa deu anys s’eleva a gairebé el 70%.Morts per demarcacionsPel que fa a demarcacions, a les quatre hi ha hagut una reducció de les víctimes mortals respecte l’any passat. Les majors disminucions es registra a Barcelona, amb una caiguda del 45,2% en comparació amb el 2019. A Girona i a Tarragona el descens és del 40%, i a Lleida del 37%. Però si es compara amb el 2010, la demarcació gironina registra la reducció més destacada, del 72,4%.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió