Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024
Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024

El Museu de la Música s’interessa pels reptes de la modernitat per ser un “referent” del pensament i la divulgació

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – El Museu de la Música ha presentat aquest dimarts el nou projecte artístic liderat per Jordi Alomar que aborda els reptes de la modernitat i vol ser un referent del pensament i la divulgació sobre el fet musical i l’art sonor. Durant la propera temporada s’organitzaran 6 exposicions que donaran a conèixer les figures dels compositors Felip Pedrell i Sofia Gubaidulina, les pioneres de la música electrònica Marianne Amacher i Eliane Radigue i es reflexionarà sobre els suports d’enregistrament. Alomar planteja unes exposicions permanents amb una museografia amb perspectiva del segle XXI. També naixeran nous cicles, el ‘Trànsits’ i el ‘Guitarres’ per mostrar la diversitat de pràctiques culturals a Barcelona i difondre el patrimoni organològic.

Segons han explicat en roda de premsa, el projecte traçat per Alomar aposta per una mirada que “entén la història i la societat com a resultat d’encontres i processos transnacionals i complexos”. El museu vol utilitzar aquests conceptes per reorientar-se “a través de la recuperació de perspectives que, per diverses causes, han estat oblidades o menystingudes, les memòries de la immigració i de les minories, la promoció i el reconeixement de les formes i ecosistemes culturals en trànsit de cada territori o comunitat i la incidència de la tècnica en la transformació social i cultural.”

Publicitat

“El Museu de la Música – Centre Robert Gerhard es vol impulsar com un facilitador d’aprenentatges i com a impulsor del pensament crític i de les pràctiques de creació i recerca contemporànies”, han apuntat.

Per fer possibles els objectius, Alomar ha indicat que s’ha replantejat l’exposició permanent i les temporals. Pel que fa a l’exposició permanent es concep la museografia des d’una perspectiva del segle XXI, “anant més enllà del discurs a través de vitrines i dispositius unidireccionals i implementant un ample ventall de possibilitats permeses per la tecnologia actual”. Entre d’altres, es substituiran les audioguies per uns dispositius audiovisuals o, s’emprarà el 3D o s’actualitzarà la senyalística.

Les temporals es plantejaran com una constel·lació i no com “una jerarquia d’accions, dispositius i programes”. En aquest sentit, s’ha iniciat d’adequació dels dos espais d’exposició temporals existents per transformar-lo en un espai modular que permeti una dotzena de configuracions diferents.

El Museu de la Música s’ha alineat amb el relat artístic de la temporada de L’Auditori sota el lema ‘Mort o retorn’. Per això, d’octubre a gener 2023 s’oferirà l’exposició ‘L’empremta de Felip Pedrell’, comissariat coordinat per Cristina Álvarez Losada, Marc Heilbron i Ilaria Sartori, per commemorar el centenari de la mort de l’artista i una mostra sota el títol ‘Les fotografies de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya’.

Del gener a l’abril 2023 està prevista la mostra ‘Gramofonia. Càpsules de temps i soroll de superfície’, comissariada per Anki Toner sobre la vida i la mort del disc com a suport d’enregistrament sonor. Al llarg de la temporada hi haurà tres mostres consecutives vinculades a la nova creació a partir de tres documentals d’autor, a Xavier Carbonell, a Sofia Gubaidulina i a les pioneres de la música electrònica Marianne Amacher i Eliane Radigue.

En aquesta nova etapa naixerà el cicle ‘Trànsits’, que impulsarà les pràctiques musicals de cultures tradicionals tant locals com no occidentals, amb 10 projectes liderats conjuntament amb l’Oficina d’Afers Religiosos de l’Ajuntament de Barcelona.

També es crearà el cicle ‘Guitarres’ amb sis concerts que permetran mostrar la riquesa de la família instrumental. Es fomentaran projectes de recerca artística i creació sonora a partir de la col·lecció. Així, Constanza Brncic, Blanca Tolsà i Alfredo Costa Monteiro presentaran ‘Registres evanescets’, que parteix del llegat de la cultura underground experimental barcelonina dels 80 des del fons del músic i agitador cultural Víctor Nubla. Aquesta iniciativa es realitzarà en col·laboració del Graner i es podrà veure a L’Auditori emmarcat en el cicle Escenes i el Grec.

Finalment, la temporada del museu es completa amb un projecte d’instal·lacions sonores de gran format al Foyer de la Sala 1 durant la temporada que arrencarà amb l’obra de Marc Vilanova i Lolo i Sosaku.

Pel que fa al Centre Robert Gerhard té previst fer una recapitulació i recopilació de la tasca feta durant tots els seus anys d’existència, per tal de “visibilitzar-la i difondre-la adequadament”, amb especial atenció als portals Patrimoni Musical de Catalunya i el projecte CATICAT.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió