Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024
Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024

El MNACTEC restaura l’anunci de Netol al centre de Terrassa per posar en valor la publicitat mural del segle XX

|

- Publicitat -

ACN Terrassa – El Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC) ha restaurat el gran anunci publicitari de Netol que havia lluït al carrer de la Font Vella de Terrassa al voltant del 1965. El mural de la marca de neteja va aflorar just fa un any arran de la retirada d’una cartellera, i tant la propietat de l’edifici com l’Ajuntament de Terrassa van convenir a restaurar-lo per posar en valor la publicitat de grans dimensions del segle XX. El MNACTEC ha adquirit el mural com a nova peça i n’ha liderat la recuperació “com a element que permet explicar l’evolució de la societat industrial”. La restauració s’ha basat en fixar al màxim els elements originals, fer una neteja exhaustiva i recuperar els colors originals, sense repintar.

L’anunci de Netol va ser pintat per Josep Font Grau i Josep Font Costa a la segona meitat dels anys 60 del segle XX. Mesura 6 metres d’amplada per 3 d’alçada i es va elaborar amb tècnica manual a base de pintura industrial. Netol va ser una firma molt popular des que es va crear el 1916 i fins que va tancar, el 1990. El seu producte estrella era l’abrillantador de metalls, si bé també van ser famosos altres productes d’adrogueria, com el neteja vidres que s’anunciava al número 63 del carrer de la Font Vella de Terrassa.

Publicitat

El director del MNACTEC, Jaume Perarnau, ha agraït al propietari de l’edifici, Miguel Ángel Salazar, la cessió del mural i la seva predisposició a restaurar-lo “en una actuació del tot innovadora”. Perarnau ha definit el cartell publicitari de Netol com un “element especial” perquè és l’únic que es conserva a Terrassa del qual se’n tingui constància, està situat en una cruïlla “de pública concurrència” i estava en perill “de desaparició o destrucció”.

Al seu torn, la conservadora-restauradora del MNACTEC Mercè Gual ha destacat que la recuperació del mural ha hagut de superar diverses dificultats. Inicialment van haver d’assumir una actuació d’urgència perquè la paret s’estava caient, de manera que van consolidar-la abans de passar a la reintegració del mural en si. En aquesta fase inicial, es va constatar que rere el mural de Netol hi havia fins a quinze capes de murals publicitaris anteriors, quatre dels quals fets a l’oli.

Un cop assegurada la paret, els restauradors van passar a fixar la pintura en si “per mantenir l’original al màxim”, ha ressaltat Gual. Ha apuntat que va caldre fer una “neteja en profunditat” per retirar nombroses restes de resina i aconseguir fer aflorar els colors originals. Gual ha garantit que “no hi ha res repintat”, sinó que s’ha recuperat l’aspecte original amb alguns retocs puntuals.

Acabada la recuperació, ara resta per instal·lar una petita coberta que protegeixi el mural de les inclemències meteorològiques. La restauració ha estat una obra executada per l’empresa Policroma durant sis mesos, amb un pressupost de 30.000 euros.

L’historiador de l’art especialista en publicitat Pau Medrano, col·laborador de la restauració, ha celebrat que se li hagi donat una nova vida al majordom de Netol, “un tipus de personatge que sovint es veu involucrat en crims a les pel·lícules, i que en aquest cas era una autèntica víctima de la degradació”. “Li hem donat una nova brillantor”, ha bromejat, en al·lusió als productes anunciats.

Medrano ha assegurat que la mascota de Netol és el “clar exemple” de la “simpatia” que podia arribar a generar anys enrere un ganxo publicitari “al qual ara se li poden tornar a estirar les galtes”. Aquest especialista, col·leccionista de cartells, ha desitjat que la restauració de l’anunci permeti crear una nova tradició a Terrassa, de manera que la gent opti per utilitzar l’expressió ‘Quedem al Netol?’ quan s’hagi de trobar amb algú al centre de la ciutat. “Tan de bo sigui un nou lloc de retrobament intergeneracional”, ha ressaltat.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió