Dissabte, 31 de juliol de 2021 - Edició 1101
La República

‘El misteri’ guanya la segona edició del torneig de dramatúrgia per a instituts del Temporada Alta

ACN Girona.-El Festival Temporada Alta ha portat a la Sala La Planeta de Girona aquest dimecres la final del segon torneig de dramatúrgia per a instituts. En aquesta segona edició, […]

Avatar
Agències 09/12/2020

ACN Girona.-El Festival Temporada Alta ha portat a la Sala La Planeta de Girona aquest dimecres la final del segon torneig de dramatúrgia per a instituts. En aquesta segona edició, hi han participat quatre textos ideats i escrits per estudiants de 4rt d’ESO i batxillerat de l’IES Jaume Vicens Vives, el FEDAC Sant Narcís, l’INS Salvador Espriu i l’INS Salvador Sunyer i Aimeric de Salt (Gironès). El que s’ha acabat imposant ha estat ‘El misteri’, una història sobre un part en un cotxe envoltat de suspens, que han ideat un grup d’alumnes de l’INS Salvador Sunyer de Salt, l’únic equip de 4rt d’ESO que hi ha participat.

Dos dels seus artífexs, Oscar Ivan Banegas i Oussama Ikaouassen, asseguren que inicialment havien previst escriure una història d’amor però que una fotografia d’una casa abandonada els va fer canviar d’idea. Tots dos diuen que l’experiència ha estat molt positiva i que la posada en escena ha estat “molt divertida”.La final del torneig, que organitza la Fundació La Ciutat Invisible, s’emmarca en el projecte A Tempo- Arts i Formació, i Tramoia Produccions i és la darrera fase d’un procés de creació dramatúrgica que s’ha fet a les aules dels centres educatius. En aquesta segona edició i al llarg de cinc sessions, entre els mesos d’octubre i desembre, els grups-classe participants han rebut formació de la mà de professionals de les arts escèniques i de la literatura dramatúrgica. En la primera fase del procés, l’escriptor Albert Forns ha impartit tallers de creació i escriptura teatral. Després, els dramaturgs Jordi Oriol i Estel Solé han escollit el text que representarà cada grup-classe participant i l’han revisat conjuntament amb l’alumnat per donar-li forma per a ser interpretat. A més, en una última sessió, l’alumnat ha pogut intervenir en la direcció de la posada en escena i, juntament amb els dramaturgs, ha dirigit els actors i actrius que han interpretat els textos.Les peces, d’una durada de 15 minuts, són fruit del treball en equip i, malgrat les circumstàncies actuals provocades per la pandèmia, els grups han pogut treballar a les aules amb els artistes sense contratemps ni grups confinats.En aquest segon torneig per a instituts hi han participat quatre obres: ‘El misteri’, ‘L’anunci ocult’, ‘La llagosta’ i ‘L’andana 02’. Les han escrit –i dirigit- els estudiants de l’INS Salvador Sunyer, Jaume Vicens Vives, el Salvador Espriu i el FEDAC Sant Narcís. Pocs minuts abans de la posada en escena, el dramaturg Jordi Oriol assegurava que es tracta d’un projecte “molt interessat” i una “experiència maquíssima” que caldria estendre “a tot arreu”. “És una cosa bastant bonica perquè ells s’han posat a la pell de poder fer escriptura dramàtica, que és quelcom que no s’acostuma a fer als instituts”, ha dit Oriol. Una experiència única També els actors, Francesc Cuéllar i Georgina Latre han valorat positivament l’experiència. Cuéllar ha dit que els estudiants han passat pel procés que “passa quan les paraules surten del paper i passen a la veu”. Per la seva banda, Latre ha afirmat que era molt interessant perquè els alumnes han pogut veure interpretar-se coses que havien escrit ells. “Els sorprèn molt”, ha assegurat. Malgrat que en aquesta segona edició han competit quatre textos, només hi ha hagut un guanyador. En aquesta ocasió, s’ha imposat ‘El misteri’, una peça que passa en un cotxe enmig d’un part en el qual el pare veu una presència misteriosa. El text, una barreja entre la comèdia i el suspens, situa l’espectador en una escena on pràcticament tot s’ho ha d’imaginar a través de la narració dels actors. Sortint dels temes comuns Dos dels seus artífexs són Oscar Ivan Banegas i Oussama Ikaouassen, estudiants de quart d’ESO –l’únic grup d’aquest curs que ha participat a la segona edició del torneig- de l’INS Salvador Sunyer de Salt. Tots dos valoren molt positivament l’experiència en la qual han participat diversos alumnes. Segons ha explica l’Oscar, inicialment preveien escriure una obra d’amor però van decidir canviar d’idea perquè consideraven que es tractava d’un tema “molt comú”. Volien canviar i la idea els la va donar una fotografia d’una casa abandonada. A banda de la peça guanyadora, sobre el ring de la Sala La Planeta s’hi han pogut veure històries sobre el moviment animalista i la relació entre dos amics, un anunci de feina amb sorpresa o temàtiques tan profundes com l’assetjament sexual o el suïcidi