Divendres, 18 de juny de 2021 - Edició 1058
La República

El MEAM reuneix en una exposició escultures i dibuixos inspirats en el ‘Dionisio’ de Rafael Amargo

ACN Barcelona.-El Museu Europeu d’Art Modern (MEAM) acull fins el 31 de maig l’exposició ‘La danza de Dionisio’, amb escultures i dibuixos de Jorge Egea inspirades en un dels darrers […]

Avatar
Agències 20/04/2021

ACN Barcelona.-El Museu Europeu d’Art Modern (MEAM) acull fins el 31 de maig l’exposició ‘La danza de Dionisio’, amb escultures i dibuixos de Jorge Egea inspirades en un dels darrers espectacles de Rafael Amargo, ‘Dionisio’. El muntatge estrenat l’any 2019 al Festival de Teatre Clàssic de Mèrida oferia una visió del Déu del vi i la rauxa, encarnat pel mateix Amargo. L’artista saragossà establert a Barcelona va compartir aquells dies amb la companyia i així es va inspirar per crear un conjunt d’obres que miren de capturar l’essència de l’espectacle. Un exercici “renaixentista” de fusió de les arts, diu Egea, que ha commogut a Amargo sobretot amb les seves escultures més minúscules: “M’arriba el cor com amb una ma tan petita fa un gest tan gran”.

La mostra inclou també 10 fotografies de Consuelo París que testimonien el procés de creació i el vincle entre els dos artistes. Tot plegat va néixer de la “fascinació” d’Egea cap a Amargo i en concret aquest espectacle. Ho va fer, explica, mogut pel “sentit renaixentista de barrejar diverses disciplines a través de la plàstica” i amb la idea de plasmar i congelar el moviment d’Amargo i els ballarins de l’espectacle. “Al Festival de Teatre Clàssic de Mèrida és on la companyia va desplegar l’espectacle amb més mitjans”, recorda. Ells va acompanyar-los durant tres o quatre dies, anant als assajos, veient les funcions, i va fer apunts al natural a la seva llibreta, “com els artistes de tota la vida, com Degas pintant les ballarines o com l’escultor Clarà a París”, exposa. Amb aquest material Egea ha treballat durant dos anys al seu estudi fins a crear una col·lecció de 35 escultures i 27 dibuixos inspirats en ‘Dionisio’.L’autor ha mirat de capturar el moviment i també l’essència del ball d’Amargo en un espectacle que combinava el flamenc amb la dansa clàssica. Per això, ha fet que “el propi acabat recordi el moviment i l’esperit dionisíac de la llibertat i la bogeria”.”M’arriba al cor” Rafael Amargo ha viatjat a Barcelona per la presentació de l’exposició d’Egea. El ballarí ha explicat que la relació amb l’artista va ser “fenomenal” i que ell li va obrir les portes de la companyia durant aquells dies i ell “va ser un més”. De tot el projecte, Amargo ha confessat que està particularment enamorat de les escultures més petites que ha creat l’artista. “Allò gran m’impressiona, m’emociona molt com pot arribar a l’essència amb la miniatura; com una ma tan petita pot fer un gest gran”, ha indicat el coreògraf. Amargo s’ha mostrat molt content de tornar a Barcelona, ciutat on ha actuat nombroses vegades i on, precisament, va protagonitzar un intent frustrat de ‘premiere’ de ‘Dionisio’, per problemes tècnics al Teatre Apolo, aleshores gestionat per l’empresa Ethika. Sobre el seu futur, el ballarí no ha amagat la seva intenció de retirar-se aviat dels escenaris, com a ballarí. No obstant això, no pensa fer-ho de la coreografia i la direcció d’espectacles. “Veig la realitat, un va creixent, i a la dansa pots arribar fins al final i que et vegin amb enyorança, o pots retirar-te a temps”, ha analitzat. Després de la seva detenció el desembre de l’any passat en el marc d’una investigació per presumpte tràfic de drogues i pertinença a organització criminal, Amargo ha assegurat que s’ha refet i “està molt millor que aleshores”, i que està evitant veure als mitjans de comunicació “coses que són incertes, mentides o que no existeixen”.