Dimarts, 15 de juny de 2021 - Edició 1055
La República

El Liceu reprograma i cancel·la diverses òperes i concerts per les restriccions de la pandèmia

ACN Barcelona.-El Gran Teatre del Liceu ha reprogramat i cancel·lat diverses òperes i concerts per les restriccions de la pandèmia, després de l’anunci del Procicat de prorrogar les mesures vigents. […]

Avatar
Agències 20/01/2021

ACN Barcelona.-El Gran Teatre del Liceu ha reprogramat i cancel·lat diverses òperes i concerts per les restriccions de la pandèmia, després de l’anunci del Procicat de prorrogar les mesures vigents. El teatre líric avançarà l’inici de tots els espectacles, que començaran a les 19 h entre setmana. Entre les afectacions destacades hi ha l’extensió del fossat per a l’òpera ‘Love and Violence’ per la impossibilitat de garantir les distàncies mínimes; la cancel·lació de l’òpera ‘Tannhäuser’, i la suspensió de la producció d”Otello’, de la Royal Opera House, que arribarà de la mà de la Bayerische Staatsope. S’ha reprogramat el concert ‘Les Tres reines’, amb Sondra Radvanovsky, i s’ha habilitat una nova funció LiceUnder35 de ‘Lucia di Lammermoor’.

En un comunicat, el Liceu ha defensat haver vetllat des de l’inici de la pandèmia per una “cultura segura” a dalt i a baix de l’escenari, articulant mesures per a públic i artistes que garanteixin la correcta execució de les restriccions decretades per les autoritats. “El Liceu es veu obligat a modificar alguns dels seus espectacles per tal de donar compliment a la normativa vigent i seguir gaudint d’un Liceu segur i amb totes les garanties”, ha afirmat.Nous horarisEl teatre ha anunciat el canvi horari de totes les funcions de la temporada per facilitar la mobilitat dels espectadors fins al juliol. Totes les funcions previstes a les 20 h passaran automàticament a ser representades a les 19 h. Les funcions de cap de setmana previstes a les 17 h o a les 18 h es mantindran amb el mateix horari. De moment, només hi haurà l’excepció de la doble funció de ‘Solstice’ del 6 de febrer que seran a les 16:30 i 20.30 h.Aquest canvi d’horaris també afecta els de taquilla, que s’adapten a partir de l’1 de febrer per atendre el públic de dilluns a divendres de 10 h a 19 h i els caps de setmana: dissabtes de 10 a 18 h (dies amb representació obert fins inici funció) i diumenges i festius tancats, excepte els dies de representació que les taquilles romandran obertes dues hores abans de l’inici de la funció, i una hora abans en el cas d’El Petit Liceu.Afectacions a l’orquestraPer a la sala, les afectacions més “complexes” han estat les implantacions d’orquestra, ja que tant l’espai reduït del fossat com el de l’escenari dificulten que les grans formacions puguin distribuir-se amb la mínima distància de seguretat entre artistes. D’aquesta manera, les afectacions de les mesures es veuran a l’òpera ‘Lessons in Love and Violence’, de George Benjamin, que reubica els músics de l’orquestra retirant part de les files de la platea (de la 1 a la 4) per poder ubicar la totalitat dels músics amb la distància necessària per evitar el contagi (1,5 metres i 2 metres pels vents). En aquesta òpera no hi ha cor en escena, fet que facilita que sigui una òpera “escènicament viable i segura”.En segon lloc, el concert simfònic ‘La consagració de Stravinsky: els tres ballets russos’ modifica la totalitat del seu programa amb la finalitat de poder reduir el centenar de músics que participen en aquesta peça. Aquest canvi, portarà al mestre titular del Liceu, Josep Pons, a afrontar un repertori de ‘Danses del món eslau’, amb peces de Brahms, Dvorak, Kodály, Liszt, Bartók i Borodin, on el ritme i els sons de l’Est d’Europa seran els protagonistes.Cancel·lació de ‘Tanhaüser’En el cas de l’òpera wagneriana ‘Tannhäuser’, han estat tres els factors que han fet veure al teatre la “inviabilitat” de la seva representació, per això s’ha cancel·lat amb la intenció de reprogramar-la en un futur. Els factors han estat la impossibilitat d’allotjar l’orquestra al fossat amb la distància mínima de seguretat, el gran nombre de cantants del cor que també fa inviable la seva implantació a l’escenari i, per últim, una posada en escena que es veuria extremadament afectada si es fessin les rectificacions escèniques per mantenir els grups bombolla requerits en els protocols.Els múltiples factors fan “impossible” la representació d’aquesta obra durant les restriccions sanitàries i, per aquest motiu, el Liceu ha decidit reprogramar l’òpera en “futures temporades” com ha fet amb la resta de produccions que s’ha vist obligat a cancel·lar. En aquest cas, l’import de les localitats serà retornat a tots els abonats el pròxim 1 de febrer.’Otello’, però amb la Bayerische StaatsoperLa producció d”Otello’ també es veu afectada per les restriccions de la pandèmia. “Les limitacions actuals en els transports europeus impossibiliten l’arribada de la producció de la Royal Opera House des de Londres”, assegura la sala.D’aquesta manera, el Liceu ha programat la mateixa òpera amb producció de la Bayerische Staatsoper, amb la direcció d’escena d’Amélie Niermeyer, que pot garantir l’arribada al teatre per la seva representació del 27 de març al 14 d’abril. Aquest muntatge, que es va estrenar el 2018 a Munich, mostra la lluita interior i exterior que habita en el text de Shakespeare i posa també al centre la figura de Desdèmona subratllant el feminicidi i la misogínia amb les ulleres del realisme actual.També s’ha hagut de suspendre la participació del Cor Vivaldi – Petits Cantors de Catalunya en aquesta òpera, a causa dels múltiples grups bombolla del mateix cor i la interacció amb la resta dels artistes. Les veus femenines del Cor del Liceu seran les encarregades d’interpretar les parts del cor infantil.’El Monstre al Laberint de Jonathan Dove’, ajornatUn dels nous projectes de la temporada passada, ‘El Monstre al Laberint de Jonathan Dove’, una òpera participativa amb alumnes de múltiples centres educatius de tot Catalunya, també s’ha vist afectat per les restriccions actuals i queda ajornat del febrer fins al 19, 21 i 24 d’abril. Aquest espectacle, que va iniciar el seu procés creatiu el curs passat, va veure truncat el seu desenvolupament el mes de març, per la plena irrupció de la pandèmia. Paco Azorín, que és qui firma escènicament l’espectacle, està fent totes les adaptacions escèniques necessàries per adequar l’espectacle a la realitat de la pandèmia.Ara, després d’aquest període inicial de preparació, cal “moderar” el procés creatiu del projecte degut a les restriccions vigents que afecten els desplaçaments i a les interaccions entre grups. D’aquesta manera, el Liceu posposa l’espectacle per poder “fer-lo viable amb totes les garanties”, ja que les condicions actuals no són òptimes per poder estrenar l’espectacle al febrer del 2021, tal com estava previst.’Les Tres Reines’Part d’aquests canvis i modificacions en la programació també han permès poder reubicar el concert ‘Les Tres Reines’, amb la soprano Sondra Radvanovsky que es podrà veure el pròxim 6 de maig, funció que substituirà la cancel·lada el passat 23 de desembre. Addicionalment s’habilita una nova funció el 8 de maig que es posarà a la venda el proper 3 de febrer. Aquesta nova proposta semi escenificada que compta amb el director d’escena Rafael Villalobos.A més, el Liceu ha programat una nova funció del ‘LiceUnder35’ amb l’òpera ‘Lucia di Lammermoor’, de Donizetti, el 27 de juliol amb la intenció d’augmentar el número de joves que podran accedir a aquestes activitats exclusives per menors de 35 anys, ja que la primera funció Under 35 va ser al 50% de l’aforament, i la segona amb un topall de 500 persones.És per això, que el teatre proposa un nou repartiment format íntegrament per joves cantants que debuten en el rol, com la catalana Serena Saéz com a Lucia di Lammermoor, el colombià César Cortés com a Edgardo i el català Carles Pachón com a Enrico.Canvis de repartimentL’òpera ‘Lessons in Love and Violence’, de George Benjamin, tindrà un canvi de repartiment degut a les restriccions de mobilitat de la pandèmia. El rol de Mortimer serà interpretat per Peter Hoare en substitució de William Burden. Hoare va interpretar el rol a l’estrena de l’òpera a la Royal Opera House el maig de 2018. A més, els papers de Witness 2/Singer 2 y Woman 2 seran interpretats per Gemma Coma-Alabert que substitueix a Marta Fontanals-Simmons.