Dimarts, 21 de setembre de 2021 - Edició 1153
La República

El Liceu desdobla i avança funcions de ‘La Traviata’ per adaptar-se a les restriccions per la pandèmia

ACN Barcelona.-El Gran Teatre del Liceu desdoblarà i avançarà funcions per adaptar-se a l’aforament restringit a 500 persones i al toc de queda. Segons ha explicat el director general del […]

Avatar
Agències 01/12/2020

ACN Barcelona.-El Gran Teatre del Liceu desdoblarà i avançarà funcions per adaptar-se a l’aforament restringit a 500 persones i al toc de queda. Segons ha explicat el director general del Liceu, Valentí Oviedo, la producció s’havia d’estrenar el 5 de desembre i, davant les restriccions, han decidit desdoblar l’estrena i fer una primera funció el dia 4 i una altra el 5. Als espectadors que tenien entrada en cap de setmana i estan afectats pel tancament perimetral, se’ls està oferint altres funcions i se n’han afegit dues addicionals el 8 i el 16 de desembre a les sis de la tarda per permetre el retorn a temps als que viuen a major distància. Oviedo ha lamentat el topall de 500 persones i espera que el pròxim dia 7 aquesta restricció variï.

“El Liceu confia que a partir del 7 de desembre la restricció del topall variï i comptem que a les pròximes 48 hores sabrem alguna resposta”, ha afegit Oviedo. Per la seva banda, el director artístic del Liceu, Víctor García de Gomar, ha avisat que el teatre líric s’enfronta a dos escenaris: fer ‘traviates’ amb normalitat’ o que no s’autoritzi anar més enllà dels 500 espectadors, el que plantejarà a la sala “una situació molt desagradable” consistent a haver de triar quins espectadors es queden en un “judici salomònic” entre el seu primer públic (els abonats) per decidir qui es queda i qui no. A més, ha opinat que “hi ha un error aritmètic important per part de l’autoritat sanitària” que és el fet que no poden ser equivalents a altres sales de concerts i no tenir en compte els metres cúbics d’espai, de manera que s’hauria de corregir “amb una mica de seny”. De Gomar ha assenyalat que des de les autoritats sanitàries els estan demanant en els darrers dies informes de com fan la circulació d’aire, els metres cúbics i els protocols.Pel que fa a ‘La Traviata’, de Giuseppe Verdi, i amb la direcció d’escena de David McVicar, De Gomar ha anunciat que s’afegeix una novetat: en l’última funció se sumarà la soprano albanesa Ermonela Jaho com a quarta Violeta, el que permetrà els espectadors “col·leccionar quatre possibles versions de l’òpera”, ja que el paper protagonista també serà interpretat per Kristina Mkhitaryan, Pretty Yende i Lisette Oropesa. Aquesta proposta és una producció del Liceu, Scottish Opera (Glasgow), Welsh National Opera (Cardiff) i Teatro Real (Madrid).Violeta, “una dona forta” Lisette Oropesa ha destacat que el més important del seu personatge és ensenyar que “és una dona forta, amb molta força de voluntat i que estima molt”, tot i que nega l’amor perquè a la seva vida només ha conegut la força i el poder dels diners. També ha destacat el valor “feminista” de l’obra, i la fluïdesa de l’energia femenina en aquest espectacle: “Volem veure més dones al podi”. Per la seva banda, Pretty Yende ha destacat que el paper és bastant nou per a ella, després de debutar en el rol fa un any: “M’ha fascinat sempre l’autenticitat d’una noia jove que marxa de casa seva per buscar una vida millor a Paris”, on troba l’amor.La directora musical Speranza Scappucci ha celebrat poder tornar al teatre després de dos anys, i ha assegurat que cada cop que obre la partitura hi troba “coses noves” a les quals l’orquestra del teatre hi sap respondre. Ha remarcat que hi ha diferències entre els actes, amb una primera aproximació de “gran felicitat” i alhora de desesperació per a Violeta. Pel que fa al cor, ha dit que “és un repte important” trobar els colors amb les mascaretes posades.Si abans de la covid-19 pensaven fer una ‘Traviata’ sense talls, el toc de queda ha obligat a introduir-ne, de manera que l’òpera és quasi completa, “però té talls”. Pel que fa a la feminitat, ha afirmat que la música no té gènere, i que en aquesta producció hi ha moltes dones, que hi aporten la seva “sensibilitat”, i ha celebrat viure en un moment històric on les barreres s’han superat i les dones poden expressar-se des de posicions de lideratge.La responsable de la reposició, Marie Lambert, ha detallat que la producció retorna a la ciutat amb els canvis “per adaptar-se a la covid”, com per exemple que el cor ha de dur mascareta, el que limita l’expressió facial. Ha afegit que la versió retrata les “diferències entre la burgesia convencional i el món intermedi ple de gent que és capaç de gaudir”, on la protagonista se situa “molt amunt”.Proves setmanals de PCRPel que fa a les mesures de prevenció de la covid-19, els solistes mantenen la distància i, a diferència del cor, no duen mascareta en sortir a l’escenari; això si, es realitzen un test cada setmana. A banda, els músics han de mantenir la distància i tenen un faristol per músic (abans el podien compartir i mentre un tocava l’altre girava la pàgina), de manera que això s’ha hagut de reajustar. A més, estan més allunyats i se sent de manera diferent, en un “problema” que s’està vivint arreu del món, i afecta especialment als músics de corda, ha destacat Scappucci,. Ella mateixa té una barrera de plexiglàs, malgrat la qual “l’energia circula”.