Dilluns, 26 de setembre de 2022 - Edició 1522
La República

El govern espanyol planteja que els incentius del pla Moves per fomentar l’ús del cotxe elèctric durin almenys tres anys

ACN Madrid.-El govern espanyol planteja que els incentius per la compra de cotxes electrificats i 100% elèctrics del III pla Moves durin almenys tres anys, la mateixa vigència del pla […]

Agències 24/02/2021

ACN Madrid.-El govern espanyol planteja que els incentius per la compra de cotxes electrificats i 100% elèctrics del III pla Moves durin almenys tres anys, la mateixa vigència del pla de recuperació i resiliència per combatre els estralls de la covid. Així ho ha indicat Isabel del Olmo, la responsable de Transport de l’Institut per a la Diversificació i Estalvi d’Energia (IDAE), entitat pública que depèn del Ministeri de Transició Ecològica en el VI Fòrum Nissan. Del Olmo ha respost així a les demandes del sector que han fet representants d’Anfac, de Faconauto i de la pròpia automobilística que han reclamat continuïtat en les ajudes, homogeneïtzar els tràmits per comunitats autònomes i reduir l’IVA dels nous vehicles que no emetin CO2 a l’atmosfera.

Aquesta tercera fornada del pla Moves té un pressupost estimat de 400 milions d’euros i el govern espanyol estudiarà si cal ampliar-los en funció de la demanda. Alhora, la representant del Ministeri ha promès que s’està treballant perquè “no quedin fons sense aplicar”.D’altra banda, Del Olmo ha assegurat que l’executiu també posarà en marxa una “reforma fiscal verda d’ampli espectre” per flexibilitzar la fiscalitat relacionada amb l’adquisició de vehicles que no contaminin. D’altra banda, ha indicat que el govern espanyol està enllestint un registre oficial de punts per “donar visibilitat a la ubicació” d’aquests espais. A més, ha recordat que s’ha posat sobre la taula renovar la flota de l’administració per contribuir a la descarbonització dels vehicles a l’Estat.Els representants del sector han coincidit a afirmar que el 2021 serà un any en el qual el mercat del cotxe elèctric s’accelerarà durant el col·loqui organitzat per Nissan. El director general d’Anfac, José López-Tafall, ha assegurat que preveuen que l’exercici es tanqui amb “números fantàstics”, amb una quota del vehicle electrificat del 6% de les vendes totals, cosa que representaria un increment del 35% en relació al 2020.Per part de la xarxa de concessionaris, la vicepresidenta executiva de Faconauto, Marta Blázquez, ha subratllat que és “vital” que s’articuli un “període de transitori en el qual no s’apliqui IVA” per la compra d’un cotxe elèctric. A més, ha fet una crida a què les comunitats autònomes, que gestionen aquests ajuts, “incentivin la venda de cotxes de manera similar”. “No pot ser que es bonifiqui en unes autonomies i en d’altres no”, ha dit. Blázquez ha admès que els concessionaris hauran d’invertir en infraestructura de recàrrega, però ha demanat que es pensin solucions “racionals” que no “llastrin” un mercat que “ja va a la baixa”.Al seu torn, el director de vendes de Nissan Iberia Christian Costaganna ha assegurat que “no hi haurà un millor moment per l’administració per fer una aposta clara i forta perquè l’electrificació torni a ser un vector de creixement de l’economia i de la indústria de l’automoció”, un sector, que ha recordat “necessita” aquests suports després d’un any difícil. Costaganna ha assenyalat que 1 de cada 2 compradors considera comprar un cotxe electrificat mentre que 1 de cada 5 ja aposta per adquirir-ne un de 100% elèctric.D’altra banda, Adriano Monés, president d’AEDIVE, el clúster espanyol que engloba la cadena de valor de la mobilitat elèctrica, ha volgut desmentir que l’Estat espanyol sigui “a la cua” d’Europa pel que fa a instal·lació de punts de recàrrega elèctrica. “Espanya ocupa el número 10 del rànquing d’infraestructura d’accés públic, per davant de països escandinaus o de Suïssa”, ha remarcat abans d’afegir que la quota de penetració dels punts és “exactament la mateixa que la del vehicle elèctric”, un 3%. “La situació ha d’anar a millor, però no som a la cua”, ha insistit.