Diumenge, 2 d'abril de 2023 - Edició 1711
La República

El govern espanyol aprova el nou currículum de l’ESO, que vol reforçar l’orientació per prevenir l’abandonament escolar

ACN Barcelona – El govern espanyol ha aprovat aquest dimarts el nou currículum per a l’Educació Secundària Obligatòria (ESO), que començarà a implantar-se el curs 2022-23 a primer i tercer […]

Agències 29/03/2022

ACN Barcelona – El govern espanyol ha aprovat aquest dimarts el nou currículum per a l’Educació Secundària Obligatòria (ESO), que començarà a implantar-se el curs 2022-23 a primer i tercer i al següent, a segon i a quart. El nou currículum vol donar especial importància a l’orientació acadèmica i a la inclusió educativa per prevenir l’abandonament escolar i facilitar la consecució dels objectius a tots els alumnes. Les comunitats autònomes són les responsables de completar el currículum a partir de l’ordenació i els ensenyaments mínims que estableix el nou decret. Els nous currículums són un dels motius pels quals protesten els sindicats d’educació, entre molts altres.

Entre les mesures recollides pel text, hi ha la recuperació dels programes de diversificació curricular i reorganització dels cicles formatius de grau bàsic, amb l’objectiu d’identificar i prevenir l’abandonament escolar. 

Està previst que l’orientació acadèmica tingui un pes específic al llarg de l’etapa. Així, els alumnes rebran, en acabar segon, un consell orientador que inclourà un informe sobre el grau d’assoliment dels objectius i de l’adquisició de competències, així com una proposta per continuar la formació. Al final de l’etapa de secundària, rebran un nou consell orientador perquè els ajudi a prendre decisions en l’itinerari formatiu. 

El decret modifica l’ordenació d’aquesta etapa, que en els tres primers cursos tindrà com a matèries Biologia i Geologia; Educació Física; Educació Plàstica, Visual i Audiovisual; Física i Química; Geografia i Història; Llengua Castellana i Literatura; la Llengua Cooficial i Literatura, en el cas de les comunitats que en tinguin, com és Catalunya; Llengua Estrangera; Matemàtiques; Música; i Tecnologia i Digitalització. S’hi podrà afegir una segona llengua estrangera.

A quart, les matèries obligatòries seran Educació Física; Geografia i Història; Llengua Castellana i Literatura; Llengua Cooficial i Literatura; Llengua Estrangera i Matemàtiques. Els alumnes hauran de triar tres matèries més entre Biologia i Geologia; Digitalització; Economia i Emprenedoria; Expressió Artística; Física i Química; Formació i Orientació Personal i Professional; Llatí; Música; Tecnologia i una segona llengua estrangera. Com a novetat, es podran oferir matèries optatives pensades com un treball monogràfic o un projecte de col·laboració amb serveis a la comunitat. Cal afegir la matèria d’Educació en Valors Cívics i Ètics, que s’haurà de programar en un dels quatre cursos.

L’avaluació serà “contínua, formativa i integradora” i es basarà en el grau de desenvolupament de les competències. Les decisions sobre la promoció de l’alumnat seran adoptades de forma col·legiada per l’equip docent, atenent el grau de consecució dels objectius.

El text preveu que els centres duguin a terme a segon una avaluació de les competències adquirides pels alumnes. Tindrà caràcter informatiu, formatiu i orientador i serà responsabilitat de les administracions educatives. Aquest reial decret se suma als d’Infantil i Primària, aprovats ja pel Consell de Ministres, i respon al nou model de currículum establert per la Llei d’Educació, basat en competències.