Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 18 de abril del 2024
Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 18 de abril del 2024

El Govern aprova els pressupostos amb un increment de 3.070 MEUR de la despesa i 4.174 dels ingressos respecte al 2017

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-El Govern ha aprovat aquest dimecres el projecte de pressupostos del 2020 amb un increment de 3.070 MEUR de la despesa no financera i no finalista, que passa dels 24.442 MEUR consignats el 2017 als 27.512 MEUR del nou projecte. Pel que fa als ingressos, hi ha un increment de 4.174 MEUR en comparació amb el 2017 fins als 26.862 MEUR, tot i que el límit de despesa departamental és de 25.532 MEUR. Per departaments, els que més creixen respecte al darrer pressupost en xifres globals són Salut (+908 MEUR), tot i que en percentatge és el novè en creixement amb un 10,4%; Educació (819 MEUR) i Treball, Afers Socials i Famílies (387 MEUR). El projecte estableix per primer cop equilibri pressupostari, seguint la reclamació de dèficit 0% marcada per l’Estat però que el Govern considera injusta i que hauria de ser del 0,3%.

La despesa corrent dels departaments se situa en 25.113 MEUR, 2.2.916 MEUR més que el 2017, el que es tradueix en un increment del 12,9%. Pel que fa a la inversió pública, les despeses en capital creixen en 419 MEUR respecte al 2017, un 26,4% més, fins assolir els 2.003 MEUR, que són les inversions en el sector públic a les que s’ha restat la part corresponent a pagaments per a inversions executades en el passat amb sistemes de finançament estructurats. Pel que fa a la despesa dels 13 departaments arriba als 25.532 MEUR, 2.916 més que els darrers comptes, el que es tradueix en un increment del 12,9%. Aquest import es reparteix de la següent manera: Salut (9.659 MEUR), Educació (5.590 MEUR); Treball, Afers Socials i Famílies (2.697 MEUR), Territori i Sostenibilitat (2.011 MEUR), Empresa i Coneixement (1.456 MEUR), Interior (1.431 MEUR), Justícia (1.042 MEUR), Presidència (607 MEUR); Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (339 MEUR), Cultura (287), Vicepresidència i d’Economia i Hisenda (209 MEUR), Polítiques Digitals i Administració Pública (129 MEUR) i Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència (76 MEUR). Si es miren els imports totals, a banda dels que més creixen, els que menys ho fan són Vicepresidència, que de fet redueix els números en un milió i Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència, que puja 11 MEUR. En percentatges, el major increment és per a Polítiques Digitals i Administració Pública, un 84,1%, seguit d’Acció Exterior (+17,7%), Educació (+17,2%) i Treball (+16,8%). Els que menys pugen en percentatge, o baixen com és el cas de Vicepresidència (-0,5%), són Presidència (7%) i Territori (8,2%). D’altra banda, el projecte no contempla una partida per a processos electorals i processos participatius, com sí feien els comptes del 2017. En concret, els comptes preveien cinc milions per a processos electorals i 0,8 per a processos participatius. Més ingressosPel que fa als ingressos, la previsió de la Generalitat és un increment de 4.174 MEUR respecte als darrers comptes aprovats i assolir així els 26.862 MEUR. En aquesta xifra s’inclouen 21.910 MEUR de bestretes de model de finançament però aquesta és la previsió que ha fet la Generalitat tenint en compte que el govern espanyol encara no ha comunicat la xifra. La previsió és un 22% més alta que els 17.974 MEUR del 2017. En l’apartat d’ingressos no financeres s’inclouen també 350 MEUR d’ingressos addicionals de l’Estat, 414 MEUR d’ingressos afectats i 4.188 MEUR d’altres ingressos ordinaris. El Govern també ha aprovat aquest dimecres el Projecte de llei de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic, que inclou una reforma fiscal que suposarà un increment de 172,6 MEUR per al 2020. Així, en els pressupostos d’enguany el major impacte vindrà del nou impost sobre instal·lacions que incideixen en el medi ambient, amb 73 MEUR. En segon lloc, 47 MEUR a través de successions, i en tercer, 39 MEUR amb el gravamen per les emissions de CO2 dels vehicles. També hi ha un impacte de 10 MEUR amb l’increment de les tarifes de l’impost sobre les estades en establiments turístics, tres per l’augment del tipus de gravamen en begudes ensucrades i 1MEUR pel que fa a l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics. Com ja va avançar el secretari d’Economia, Antonio Castellanos, a l’ACN, finalment s’ha modificat el nou impost a les elèctriques i s’ha exclòs la cogeneració i l’energia hidràulica. La previsió del Govern és recaptar 145,1 MEUR anuals i un 20% d’aquesta recaptació es destinarà a finançar mesures i programes de caràcter mediambiental i de transició energètica. L’impacte de la modificació no està concretat però no afectarà el total ja que l’estimació era conservadora. Equilibri pressupostari per primer copEl projecte s’ha fet en base a un objectiu de dèficit del 0% per al 2020 sobre el PIB i és la primera vegada des de l’aprovació de la llei d’estabilitat que es marca un pressupost equilibrat. El Govern compara aquesta xifra amb els 9.104 MEUR de dèficit el 2010, un 4,48% del PIB català. Tot i això, considera que els actuals objectius de dèficit que assigna el Ministeri d’Hisenda són arbitraris i incompleixen el criteri de distribució fixat per la Llei d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera i considera que hauria de ser del 0,3%. Amb tot, l’objectiu de deute entre 2019 i 2020 de les finances públiques es redueix en 1,3 punts i se situa en el 31,4% del PIB.Modificacions administrativesD’altra banda, la llei d’acompanyament inclou un seguit de modificacions administratives com que es fixa per llei que els pressupostos es dissenyaran amb escenaris de despesa pluriennals amb un horitzó a quatre anys o modificacions en matèria de governança en l’Institut Català de Finances (ICF) com a banc públic d’inversions. També s’incorpora a la Llei de turisme de Catalunya una nova definició més actualitzada d”allotjament turístic’ per donar cobertura legal a totes les modalitats. S’incrementa també l’aportació a la protecció del patrimoni cultural català i es passa de l’1% a l’1,5% el percentatge de les obres públiques de la Generalitat destinat a la conservació, restauració, excavació i adquisició de béns protegits per la llei del patrimoni cultural català. A més, s’incrementa l’import de les multes per les infraccions de la llei de gossos considerats potencialment perillosos, entre d’altres.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió