Divendres, 30 de juliol de 2021 - Edició 1100
La República

El Govern aporta 2,4 MEUR per construir l’Arxiu Comarcal de les Garrigues a les Borges Blanques

ACN Barcelona.-El Govern ha acordat concedir una subvenció a l’Ajuntament de les Borges Blanques per finançar la construcció i equipament de la seu de l’Arxiu Comarcal de les Garrigues a […]

Avatar
Agències 09/07/2019

ACN Barcelona.-El Govern ha acordat concedir una subvenció a l’Ajuntament de les Borges Blanques per finançar la construcció i equipament de la seu de l’Arxiu Comarcal de les Garrigues a les Borges Blanques durant el 2019-2021. El nou arxiu s’ubicarà en l’espai anteriorment ocupat per l’antiga caserna de la Guàrdia Civil, a 300 metres de l’Ajuntament de les Borges Blanques. Tindrà una superfície de 1.292 m2 , amb capacitat per a 4 dipòsits de documentació de 6.000 metres lineals aproximadament. L’equipament disposarà d’una sala de suports especials amb fons de fotografia i audiovisual, i una altra sala per a documents de grans formats, planeres per plànols i pergamins. A la planta baixa s’hi ubicarà la sala de consulta per accedir a la documentació.

Com ha explicat el Govern, l’edifici destaca per les seves línies geomètriques, amb uns finestrals que permeten l’entrada de llum natural en els espais d’atenció als usuaris i als treballadors. L’equipament permet una concepció de l’arxiu com a espai públic on la transparència i l’accés a la informació són els eixos centrals, tot trencant amb estereotips tradicionals de centres tancats. Els dipòsits se situen a la part superior de l’arxiu. D’aquesta manera, el circuit dels documents té una seqüència diferent al dels usuaris i treballadors. A més, permet la màxima seguretat, la climatització més adequada i la mínima penetració de llum que pugui afectar la documentació. La comarca de les Garrigues disposa d’un patrimoni documental rellevant. El Departament de Cultura va elaborar el 2008 un inventari dels fons documentals de la comarca, públics i privats, amb l’objecte de disposar d’una diagnosi sobre el volum, l’estat de conservació, l’accessibilitat, etc. Aquest inventari ha permès disposar d’una primera diagnosi de l’estat dels fons documentals: els fons més descrits han estat en primer lloc el de l’Administració local, els judicials, els religiosos, els comercials i d’empresa i els personals.