Edició 2095

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 20 de abril del 2024
Edició 2095

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 20 de abril del 2024

El Global Public Transport Summit aterra a Barcelona apostant per flotes més verdes, modernes i que captin més usuaris

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – Descarbonitzar les flotes, millorar el servei per atraure nous usuaris mitjançant la digitalització, l’ús d’intel·ligència artificial i noves aplicacions mòbils, o augmentar la xifra de professionals qualificats, són alguns dels reptes que el sector del transport públic vol abordar en els propers anys. Així ho ha indicat Mohamed Mezghani, secretari general de la Unió Internacional de Transport Públic, en una entrevista a l’ACN coincidint amb el Global Public Transport Summit 2023. El congrés sobre transport públic més important del món se celebra fins el 7 de juny a la Fira de Barcelona. Entre les novetats d’enguany destaquen els nous combois d’Alstom per al Metro de Barcelona, autobusos autònoms i una trentena de vehicles sostenibles.

El Global Public Transport Summit 2023 ha obert portes oficialment aquest dilluns amb la clara convicció que la millora del transport públic és quelcom imprescindible per atraure un major nombre d’usuaris, reduir la xifra de vehicles privats que hi ha a les carreteres i ciutats i combatre el canvi climàtic.

Publicitat

En aquest escenari, la descarbonització de les flotes es presenta com un dels principals objectius a assolir en els propers anys. El secretari general de la Unió Internacional de Transport Públic, Mohamed Mezghani, ha explicat que a la fira s’hi poden veure 35 autobusos de darrera generació, que funcionen amb energies renovables com hidrogen o electricitat, alguns dels quals ja circulen per les principals capitals europees.

Així mateix, ha indicat que un dels principals reptes als quals s’enfronta el sector és la necessitat d’eixamplar la xifra de professionals qualificats perquè “fan falta perfils de tota mena, conductors, analistes de dades, enginyers, persones joves i també dones, que són un col·lectiu que només representa el 20% dels treballadors i treballadores que hi ha al transport públic”.

A més, ha remarcat que una altra de les dificultats que afecten el sector és l’encariment del cost d’operar el transport públic. Per aquest motiu, ha encoratjat els governs a invertir-hi i promoure accions per reduir les tarifes o fins hi tot avançar envers la gratuïtat del servei.  

<strong>Fer la vida dels passatgers més senzilla</strong>

Pel secretari general de la Unió Internacional de Transport Públic la prioritat en qualsevol cas ha de ser “fer la vida dels viatgers més senzilla”. En aquest sentit, ha apuntat que en el congrés es poden veure tota mena d’innovacions i millores en aquesta direcció.

S’ha referit a l’aposta per la digitalització del servei per a millorar la comunicació amb els usuaris i poder predir amb antelació les necessitats de manteniment de les flotes o lidiar amb possibles avaries. Així, al saló s’hi troben empreses com la britànica Hannover, que ofereix panells digitals de darrera generació, creats amb llums led i que tenen una elevada resolució per afavorir la lectura, fins hi tot en condicions climàtiques adverses.  

En aquest escenari també hi desenvolupa un paper essencial la intel·ligència artificial, l’ús de la qual obre la porta a poder planificar els horaris i les freqüències de pas dels combois en funció de la demanda o distribuir els volums de passatgers a temps real.

<strong>Transport porta a porta</strong>

Una altra de les innovacions destacades són els vehicles autònoms com el de la l’empresa austríaca ZF que ha presentat el seu darrer microbús amb conducció autònoma. Es tracta d’un vehicle amb capacitat per a portar fins a 22 persones i que pot connectar punts distants circulantç, ja sigui per zones limitades a vianants com la carretera, compartint espai amb altres vehicles. La firma ja disposa de vehicles amb menor capacitat circulant per ciutats del nord d’Europa, i asseguren que aquest tipus de mobilitat seria totalment viable en poblacions com Barcelona.

Mezghani s’ha referit a aquesta mena de vehicles i ha dit que es tracta d’una tecnologia que encara ha d’evolucionat. Des del seu punt de vista pot ser útil per complementar la mobilitat interna d’una ciutat, però orientant el seu ús estrictament per a viatges porta a porta perquè encara “no està llesta per a conviure amb el tràfic corrent”. Alhora ha assenyalat la necessitat d’introduir noves aplicacions mòbils que permetin integrar el trànsit global amb el que és sota demanda.

<strong>Un Metro més sostenible i accessible</strong>

Una de les novetats que poden veure’s a la fira són els nous combois del Metro de Barcelona que ha fabricat l’empresa Alstom. Es tracta d’unitats més modernes i que estan pensades per poder circular de forma autònoma. Ho ha explicat a l’ACN Sergi Boya, responsable de l’Àrea de Clients d’Alstom a Barcelona, que ha remarcat que, de moment, aquests combois funcionaran amb conductor.

Boya ha destacat que els nous models són “molt més accessibles”, tant per als passatgers convencionals com per a persones amb mobilitat reduïda. “Les portes, passadissos i plataformes són més amples”, ha detallat. A banda, els combois incorporen “un sistema de comunicació molt evolucionat amb pantalles més grans i molt més visuals”.

Boya també ha destacat el fet que es tracta de vehicles més sostenibles i amb un consum energètic inferior. “Són molt més lleugers perquè tota la seva estructura està feta amb alumini”, ha assenyalat el responsable d’Alstom, que ha afegit que en tenir un pes inferior, necessiten menys energia per a poder circular. En aquest mateix sentit, ha apuntat que són més avançats des del punt de vista tecnològic, ja que disposen d’un sistema que s’encarrega de monitoritzar i informar en temps real al conductor i al centre de control sobre possibles incidències. “D’aquesta forma podem anticipar-nos i establir operatives o accions de manteniment abans que es produeixi una avaria”, ha manifestat.

Boya ha explicat que el mes de març van començar a entregar-se les primeres unitats per a la L3 del Metro i ha especificat que properament també començaran a arribar els que s’usaran a la L1. La previsió és que al llarg d’aquest 2023 s’incorporin un total de 50 combois d’aquestes característiques a la flota del metro barceloní, 26 a la L3 i 24 a la L1.

<strong>Pagar el bitllet a bord del bus o el tren</strong>

Estendre la nova generació de màquines de venta de bitllets arreu d’Europa és un altre dels propòsits del sector. Diverses companyies especialitzades en la fabricació i distribució d’aquests aparells s’han donat cita a la fira. En la seva majoria, es tracta de màquines de venda molt més compactes pensats per instal·lar-se a l’interior d’autobusos o trens. Disposen d’un lector de targetes de crèdit perquè els passatgers puguin pagar els títols de transport a l’interior del vehicle. “Hem d’avançar cap aquí i facilitar el procés, que sigui més àgil”, ha assegurat Torsten Seipeld, responsable de la firma Almex.

Aquesta mena de màquines ja funcionen a diversos països d’Europa, entre els quals, Alemanya, República Txeca o Anglaterra. La voluntat del sector és que aquesta avenços puguin anar-se estenent a d’altres punts del continent en els propers anys.

<strong>Un nou sistema intel·ligent per ordenar fluxos de circulació</strong>

En el marc congrés, Barcelona de Serveis Municipals (BSM) ha aprofitat per presentar el desenvolupament de la Zona Bus 4.0, un nou projecte que té com a objectiu principal crear un sistema intel·ligent de seguiment dels fluxos de circulació d’autocars turístics per afavorir un ús més eficient de l’espai públic.

La iniciativa parteix del creixent pes que té a la ciutat l’actual Zona Bus, un sistema exclusiu per a autocars turístics i discrecionals que permet ordenar la circulació d’aquest tipus de vehicles. Actualment, els professionals del transport discrecional han de registrar o reservar les seves parades i estacionaments a través de l’aplicació mòbil SPRO. Això genera un gran volum de dades que, processades digitalment, poden donar lloc a un sistema d’informació que ajudi a ordenar i fins i tot predir els fluxos i la concentració d’autocars turístics.

Ho ha explicat aquest matí el cap de les Unitats d’Estacions d’Autobusos, Zona Bus i DUM de Barcelona, Albert Sant, assegurant que, a nivell pràctic, “es podrà conèixer quin és el nombre d’autocars que visiten un determinat espai turístic en una franja horària concreta”. El projecte també permetrà que els conductors “planifiquin anticipadament i amb informació rellevant” la ruta de punts d’interès que es volen visitar.

D’altra banda, els canvis seran visibles en els espais d’estacionament i parada dels autocars, que es digitalitzaran i es dotaran de connectivitat. Segons Sant, s’hi incorporaran “sensors intel·ligents i lectors de matrícula”. “També es treballa per instal·lar-hi pantalles digitals que aportin informació d’interès sobre el servei, tant als conductors d’autocars com als visitants”, ha insistit. 

Entre d’altres recursos, els professionals podran consultar l’oferta disponible de places i la localització d’altres zones d’estacionament properes, mentre que els turistes hi veuran les connexions existents amb transport públic i quina és la ruta més ràpida per arribar als punts de major interès.

El desenvolupament de la Zona Bus 4.0, compta amb un pressupost d’1 milió d’euros i es preveu que estigui operatiu el 2025. Tot plegat, forma part del Pla de Sostenibilitat Turística en Destinació Barcelona, que l’Ajuntament de Barcelona va presentar per optar als fons europeus Next Generation.

La Zona Bus la conformen el conjunt d’espais reservats perquè els autocars turístics facin parades o estacionaments. S’ubiquen sempre a prop d’espais amb alt interès per al públic visitant. Actualment, hi ha 37 àrees de Zona Bus amb un total de 168 places, 46 de parada breu i 122 d’estacionament.

Els professionals de la conducció registren les seves parades i estacionaments a través de l’aplicació mòbil SPRO, creada per BSM. En només un any de funcionament, SPRO-BUS ja disposa de 4.052 usuaris actius i ha aconseguit digitalitzar el 85% de les operacions, relegant l’ús del parquímetre al 15% restant. L’any 2022, es van produir 49.382 operacions. En el primer quadrimestre del 2023, el nombre de registres ja arriba als 33.627, multiplicant per sis el volum assolit el mateix període de 2022.

En el futur de la gestió de la mobilitat turística a la ciutat, segons ha apuntat Sant, també hi tindrà “un paper destacat” l’Estació d’Autobusos Barcelona Nord, com un espai que s’està transformant per esdevenir un hub de mobilitat turística de la ciutat. Així, Barcelona Nord pretén ser el node principal “d’arribada i sortida d’autocars turístics”. El projecte, integrat també en el Pla de Sostenibilitat Turística en Destinació de Barcelona compta amb 4,8 milions d’euros provinents dels Fons Next Generation.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió