Divendres, 25 de juny de 2021 - Edició 1065
La República

El fenomen ‘Smiley’ fa el salt del teatre a la literatura

ACN Barcelona.-Després de recollir èxits per escenaris d’una desena de països, l’obra ‘Smiley, de Guillem Clua, fa el salt al format llibre de la mà de Rossa dels Vents. El […]

Avatar
Agències 26/05/2021

ACN Barcelona.-Després de recollir èxits per escenaris d’una desena de països, l’obra ‘Smiley, de Guillem Clua, fa el salt al format llibre de la mà de Rossa dels Vents. El volum inclou un pròleg i les dues parts de l’espectacle, la segona de les quals es podrà tornar a veure a partir del juny al Teatre Aquitània de Barcelona. En la presentació del volum de teatre, Clua ha reconegut que ha “perdut el control” d”Smiley’, com el d’un “fill que es fa gran i té vida pròpia”. ‘Smiley’ ha esdevingut en un fenomen global tot i que, segons el seu creador, només buscava ser una “comèdia romàntica protagonitzada per dos homes per a un públic mainstream”. “En alguns llocs s’ha convertit fins i tot en una veritable eina d’agitació política”, reconeix Clua.

Guillem Clua va estrenar ‘Smiley, una història d’amor’ el 2012 a la Sala Flyhard de Barcelona. Interpretada per Ramon Pujol (Àlex) i Albert Triola (Bruno) i amb direcció de l’autor, l’obra va estar en cartell a diferents teatres de la ciutat i en gira per Catalunya gairebé tres anys. L’èxit del públic va anar acompanyada de nombrosos reconeixements. La pregunta sobre el futur de la parella el va “perseguir” durant anys, reconeix el dramaturg, fins al punt que “malgrat la por per estar al nivell del record que la gent tenia de l’obra”, va accedir a fer-ne la continuació. El resultat és ‘Smiley, després de l’amor’, estrenada a l’Aquitània Teatre el 2020 i que tornarà a escena aquest juny. L’obra respon a les preguntes sobre el futur que esperava a la parella, que es va conèixer el 2012 a través d’una aplicació de cites en línia, immersos ja en la crisi dels quaranta. “L’ombra d’un gran èxit és allargada i la responsabilitat que sentia era molt gran”, ha reconegut. Per això, malgrat que ha estat dels “textos més difícils que ha escrit mai”, considera que el resultat és “força digne pel record de l’Àlex i el Bruno”. Preguntat per si l’obra tindrà continuïtat, el dramaturg no tanca la porta a una tercera part. “No sé quina història estic preparat per escriure, la pressió ja no me la trec de sobre, la tinc sempre. Però ara toc deixar respirar aquesta segona”, assevera. Desenes de funcions per tot el mónLa primera obra va fer temporada a Madrid i des d’aleshores ha voltat per tot el món en diverses produccions internacionals, de Santiago de Xile a Atenes, de Miami a Berlín, de Nàpols a Nova York. Les últimes ciutats on s’ha pogut veure són Brisbane (Austràlia) i Singapur.