Dijous, 5 d'agost de 2021 - Edició 1106
La República

El Constitucional anul·la les restriccions de mobilitat de l’estat d’alarma però aprova la resta del decret

ACN Madrid.-La sentència del Tribunal Constitucional sobre l’estat d’alarma decretat pel govern espanyol al principi de la pandèmia anul·la les restriccions de mobilitat dels apartats 1, 3 i 5 de […]

Avatar
Agències 19/07/2021

ACN Madrid.-La sentència del Tribunal Constitucional sobre l’estat d’alarma decretat pel govern espanyol al principi de la pandèmia anul·la les restriccions de mobilitat dels apartats 1, 3 i 5 de l’article 7 i part d’una frase de l’apartat 6 de l’article 10, però considera constitucional la resta del text en contra del que demanava Vox. El TC considera inconstitucionals els mateixos preceptes de les pròrrogues de l’estat d’alarma que hi va haver a posteriori. De la mateixa manera, el text inadmet la pretensió d’inconstitucionalitat contra l’ordre 298/2020 de 29 de març que establia mesures excepcionals en relació amb les vetlles i cerimònies fúnebres. A més, el tribunal admet la “necessitat, idoneïtat i proporcionalitat” de les mesures adoptades.

En tot cas, el TC declara nul·les totes les sancions imposades sota l’estat d’alarma del març, abril i maig. De fet, la sentència obre la porta al fet que alguns particulars puguin reclamar a les administracions públiques els danys i perjudicis causats per la pèrdua de drets durant l’estat d’alarma.Pel que fa als preceptes anul·lats, són els apartats 1, 3 i 5 de l’article 7. L’apartat 1 establia que durant la vigència d’aquest estat només es podia circular per les vies o espais d’ús públic per anar a comprar, a centres sanitaris, desplaçar-se al lloc de feina, tornar al lloc de residència habitual, tenir cura de gent gran o dependent, anar al banc o per causes de força major.L’apartat 3 establia que es permetia la circulació de vehicles particulars per les vies d’us públic per fer les activitats definides a l’apartat 1 o per fer combustible a les estacions de servei.L’apartat 5 determinava que el ministre de l’Interior podia acordar el tancament a la circulació de carreteres o trams per raons de salut pública, seguretat o fluïdesa del trànsit o la restricció de l’accés a vehicles determinats pels mateixos motius.També es considera inconstitucional l’expressió ‘modificar, ampliar o’ de l’apartat 6 de l’article 10, en la redacció resultant de l’article únic, 2, del Reial Decret 465/2020, de 17 de març.L’article en concret deia que s’habilitava el ministre de Sanitat per “modificar, ampliar o restringir les mesures, llocs, establiments i activitats” enumerades en apartats anteriors per raons justificades de salut pública.