Dimarts, 16 d'agost de 2022 - Edició 1482
La República

El CoNCA recomana incloure totes les arts al currículum de l’ensenyament obligatori

ACN Barcelona – El Consell Nacional de la Cultura i les Arts (CoNCA) ha emès la ‘Carta de les Arts a l’Educació’ que recomana incloure totes les arts al currículum […]

Agències 05/07/2022

ACN Barcelona – El Consell Nacional de la Cultura i les Arts (CoNCA) ha emès la ‘Carta de les Arts a l’Educació’ que recomana incloure totes les arts al currículum de les diverses etapes de l’ensenyament obligatori, assegurar-ne la presència en tots els nivells i amb càrrega curricular significativa tendint en una equivalència entre ciències, humanitats i arts. Després d’haver celebrat el primer Fòrum de les Arts a l’Educació, el CoNCA ha presentat una seixantena de propostes per democratitzar les polítiques culturals. Aposten per incorporar més presència artística en la formació de mestres, incloure totes les especialitats artístiques en l’oferta curricular de secundària i acabar amb l’exclusió en la docència d’algunes arts com la dansa o l’art dramàtic.

La ‘Carta a les Arts a l’Educació’ s’aposta per incorporar les arts cinematogràfiques, audiovisuals i digitals dins de la menció d’Educació Visual i Plàstica dels graus d’Educació, autoritzar els centres d’ensenyaments artístics superiors a impartir el màster de Formació del Professorat de Secundària referit a les corresponents especialitzats artístiques i estudiar la creació d’unes residències educatives a les equivalents a MIR-medicina, FIR-farmàcia o BIR-Biologia que contribueixin a la millora professional de mestres i professorat.

Durant el primer fòrum celebrat a l’abril, el CoNCA va recollir unes 170 propostes. Entre aquestes també hi havia garantir l’educació artística en les etapes d’educació infantil, assegurar que fora de l’oferta escolar hi hagi una presència suficient de formació artística assequible a tot l’alumnat i superar l’actual jerarquització entre les arts que en posa unes per sobre de les arts i es “discrimina” les arts escèniques i les audiovisuals-digitals respecte la música i les arts visuals.

Amb tot, des del CoNCA es concep important fer seguiment de les propostes recollides al fòrum. Per això, s’aposta per crear un Observatori de les Arts a l’Educació per conformar un banc d’informació especialitzada, fixar el coneixement, assessorar els centres educatius, fer seguiment d’experiències innovadores o desenvolupar metodologies de pedagogia.

Per l’òrgan és destacable fomentar la cooperació entre administracions per articular el sistema educatiu i cultural al conjunt del país, amb criteris d’equilibri territorial. Per això, proposen acordar entre les administracions les funcions que haurien de correspondre a cadascuna per articular la cruïlla de les arts i l’educació a nivell català. Una coordinació que hauria de ser entre el Govern, els ajuntaments, les diputacions i els consells comarcals.

Aquestes administracions haurien d’impulsar el Pla Nacional de les Arts i l’Educació que abasti les arts dins l’escola i l’institut i les arts fora de l’horari lectiu així com al llarg de la vida. “Superar les inèrcies centralitzadores i articular el sistema artisticoeducatiu en el conjunt del territori”, han subratllat.

En roda de premsa, els membres del CoNCA han aplaudit que la predisposició de les diferents institucions ha estat “bona” i han explicat que ja s’han produït les primeres reunions entre conselleries i institucions resultat de les trobades que es van fer durant el fòrum.