Dilluns, 21 de setembre de 2020 - Edició 788
La República

El Comú de Lleida exigeix a JxCat implementar els canvis per a una mobilitat sostenible previstos en el pacte de govern

ACN Lleida.-El Comú de Lleida exigeix a JxCat i a la regidoria de Mobilitat de la Paeria la implementació de tots els canvis per a una mobilitat més sostenible i […]

Avatar
Agències 17/09/2020

ACN Lleida.-El Comú de Lleida exigeix a JxCat i a la regidoria de Mobilitat de la Paeria la implementació de tots els canvis per a una mobilitat més sostenible i segura a la ciutat recollits en el pacte de govern signat entre aquestes dues formacions i ERC, i que “estableixi la prioritat per als vianants”. Durant l’actual mandat, els comuns han fet arribar al govern municipal dues propostes de mobilitat i, asseguren que “gairebé totes les mesures suggerides han estat ignorades pel regidor de Mobilitat”, Joan Ramon Castro (JxCat). En aquest sentit, el Comú denúncia el “menysteniment” cap a la regidoria de Transició Ecològica i al seu regidor, Sergi Talamonte, elq quals “han de participar activament en el disseny del model de mobilitat futura”, sostenen.

Des del Comú de Lleida consideren “necessari” aplicar les polítiques acordades per “millorar la qualitat de l’aire, reduir el soroll i recuperar espais de la ciutat per altres usos”. “Són millores en la qualitat de vida de la gent que cal aplicar des de la transversalitat necessària, incorporant en tot aquest ampli treball la regidoria de Transició Ecològica”, defensen des del grup municipal.Els comuns lamenten que moltes de les propostes que han plantejat en aquest àmbit “han estat ignorades pel regidor de Mobilitat” i denuncien “la inoperància i la falta de diligència per transformar el model de mobilitat de Lleida seguint les premisses acordades pel govern de la Paeria”.A principis d’any, el Comú de Lleida va compartir amb els seus socis de govern a la Paeria la ‘Proposta pla de mobilitat sostenible 2020-2023’ amb un conjunt d’actuacions per donar compliment al ‘Pacte d’Entesa, que parla de “disminuir el nivell de contaminació atmosfèrica en els grans nuclis urbans” i que considera “prioritària” la reducció de la contaminació de l’aire. El document es completava amb dades de contaminació acústica, atmosfèrica i d’emissions de CO2, que “constaten una situació on es fa evident la necessitat d’actuar amb urgència, fins i tot més enllà dels compromisos contrets en el Pacte d’Entesa”, expliquen des del Comú.Posteriorment, i ja en plena pandèmia, el grup municipal va portar al govern municipal una proposta de mesures provisionals per adaptar l’espai públic a la nova mobilitat derivada de la covid-19. “Un conjunt de mesures per garantir una mobilitat segura tant en el transport públic com en l’individual i que afavoreixi hàbits més saludables i un entorn menys contaminat”, assenyalen els comuns. Partint de les “mancances” en carrils bici, xarxa de vianants i voreres, la formació valorava la reducció de trànsit com “una oportunitat per afrontar el repte de reorganitzar la mobilitat posant les persones al centre i impulsant l’ús de la bicicleta i la resta de mitjans de mobilitat individual sostenibles”. Així mateix, des del Comú defensen que la implementació del “gran canvi” assolit perquè la gran part dels carrers de Lleida siguin zona 30 “requereix una feina que cal impulsar amb la celeritat necessària”.Des del Comú asseguren que la regidoria de Mobilitat -que ostenta JxCat- “no ha implementat cap de les mesures prioritàries proposades, ni tan sols les que eren del tot assumibles pressupostàriament”, com per exemple la modificació dels temps semafòrics. “Tampoc s’ha actuat per a la zona preferent de Mobilitat Individual Sostenible, l’ampliació de voreres, els aparcaments dissuasius, les millores substancials en la xarxa de carril bici, substituir carrils de vehicles de motor per carrils per a bicicletes i altres mitjans de mobilitat individual”, lamenten els comuns. Així mateix, “tampoc s’ha avançat en la implementació de la zona 30, ni en la preparació de la senyalització ni en la campanya de comunicació per sensibilitzar la ciutadania”. “S’ha fet molt poc i, en ocasions, de manera molt millorable malgrat la bona feina dels tècnics”, assenyalen.Davant aquesta situació que el Comú qualifica de “despropòsit”, el grup reclama “un model de mobilitat que, des d’ara ha de ser compartit i fidel a uns acords que són clars i possibles pressupostàriament”. “Portem un any, hem esperat molt i ara cal passar del debat a l’acció, passant de les promeses als fets”, remarquen des de la formació. “Amb un esperit propositiu, i confiant que ha de servir per resoldre aspectes que cal millorar”, el Comú de Lleida “creu fermament que aquest govern podrà esser exemple de construcció des de la divergència”.

Relacionats