Diumenge, 13 de juny de 2021 - Edició 1053
La República

El Clúster de l’Automoció veu “molt positiva” la proposta de Sánchez però dubta si els diners seran “suficients”

ACN Barcelona.-El Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya (CIAC) veu “molt positiva” la proposta del govern de Pedro Sánchez de destinar més de 3.700 milions d’euros al sector, […]

Avatar
Agències 15/06/2020

ACN Barcelona.-El Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya (CIAC) veu “molt positiva” la proposta del govern de Pedro Sánchez de destinar més de 3.700 milions d’euros al sector, però té “dubtes” sobre si els diners seran “suficients”. En concret, demana més aclariments sobre els ajuts que es podrien donar a la població per canviar el cotxe, i considera que els 100 milions d’euros destinats a renovar la flota de vehicles públics per cotxes 100% elèctrics pot ser insuficient. Amb tot, el Clúster insta totes les administracions públiques a seguir l’exemple de l’executiu espanyol i incloure “una partida per actualitzar les flotes de vehicles”.

El CIAC també veu “amb molts bons ulls” la proposta de Madrid de comptar amb 340.000 punts de recàrrega públics a tot l’Estat l’any 2030 i amb 830.000 el 2040, però avisa que podrien ser massa pocs per incentivar la compra de vehicles elèctrics. “Les xifres són interessants, però no tant el calendari previst”, diu el Clúster.El director de projectes de l’entitat, Josep Nadal, demana que es concreti “com més aviat millor” els detalls del pla, tant en el segment de la demanda com en el de la indústria. Segons Nadal “és molt diferent” la planificació si les ajudes són en formes d’incentius fiscals, com rebaixes d’IVA, o amb ajudes directes, que també poden variar molt segons el tipus de vehicle, sigui elèctric, híbrid o de combustió.Per part del suport a les activitats industrial, creu que s’ha de desgranar quina quantitat es destina a finançament de millores tecnològiques a les empreses, quan va a I+D i quan va a incentius fiscals. “Les empreses estan reubicant-se, després de dos mesos i mig sense facturar i estan mirant d’arreglar-se fins a finals d’any. És molt diferent rebre ajudes o aplicar incentius fiscals”, ha apuntat. El sector industrial està a “l’espera” del que passa amb la demanda espanyola i europea i, de moment, continua produint només comandes pendents.D’altra banda, el Clúster considera un “encert” prioritzar el vehicle elèctric perquè és “la solució proposada per la indústria per lluitar contra el canvi climàtic”. “També aplaudim que la resta de vehicles siguin tinguts en compte mentre duri la transició cap a l’electrificació”, afirma. Nadal recorda que el vehicle elèctric “no està a l’abast de tothom” i celebra que el pla atengui “totes les butxaques i necessitats”, no deixant de banda dels vehicles de combustió amb baixes emissions contaminants. El Clúster preveu que els motors elèctrics, híbrids i de combustió coexisteixin “a parts iguals” fins al 2030, i, per tant, creuen que fer un pla que aposti per diferents tecnologies “és raonable”.A més, Nadal veu “coherent” amb la línia argumental del govern espanyol que les actuacions no incloguin mesures concretes pels centenars d’empreses afectades pel tancament de Nissan a Catalunya. “Entenc que el paquet de mesures no inclogui Nissan perquè la Generalitat i el govern espanyol estan treballant perquè el tancament no es doni”, ha dit.