Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024
Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024

El Clúster de l’Automoció calcula que al 2030 pot haver-hi un 80% menys de vehicles de propietat

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-El Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC) calcula que el nombre de vehicles de propietat podria caure un 80% el 2030 pels canvis d’hàbits entre els més joves, que ja no prioritzen la compra d’un cotxe, i també entre la població més adulta. Així ho ha explicat el president de l’entitat, Josep Maria Vall, en la presentació del Pla Estratègic 2020-2024, on ha augurat que el vehicle del futur serà “electrificat, autònom, compartit, connectat, actualitzat, amb més gasos i soroll i més accessibles”. Vall ha apostat per la unió entre empreses proveïdores en el sector i que passin de competir a complementar-se. En cas contrari, ha dit, podrien desaparèixer en els pròxims anys.

Vall ha pronosticat que per als vehicles de futur ni tan sols caldrà carnet de conduir i seran els fabricants els responsables que el trajecte es desenvolupi amb normalitat. “Veurem que no necessitem un cotxe per a nosaltres mateixos sinó un modus per a la mobilitat personal”, ha assenyalat el president del CIAC, que ha afegit que els concessionaris seran multimarca i passaran a vendre serveis de mobilitat i no vehicles. A més, ha explicat que la tendència s’encamina cap a uns vehicles “hiperconnectats” –tots ells ho estaran entre els anys 2030 i 2035- i ha apuntat que la ciberseguretat serà un element molt important com per exemple ho és ara per a telèfons mòbils o ordinadors. Amb tot, però, ha advertit que a Catalunya i Espanya és “molt deficitària” en infraestructures “no només de 4G sinó de 5G”, ha dit.Per tipus d’energia, ha augurat que al 2040 només un 30% dels vehicles del mercat funcionaran amb bateries elèctriques, un 25% seran híbrids, un 23% funcionaran amb hidrogen i un 22% encara es mouran amb motors de combustió. Es tracta d’un escenari que queda lluny dels objectius del govern espanyol, que va plantejar prohibir els vehicles de gasolina i dièsel a partir del mateix any. I és que entre les dificultats per a la implementació del cotxe elèctric Vall ha apuntat, entre d’altres, a la manca de fabricants de bateries a nivell europeu, el reciclatge quan han acabat la vida útil i a la curta autonomia dels vehicles.Un fabricant de bateries a Catalunya “sí o sí”El president del CIAC s’ha mostrat “optimista” de cara a la recerca de nous inversors per a la planta de Nissan i ha subratllat la necessitat que vingui un fabricant de bateries a Catalunya “si o sí” i “independentment” que s’instal·li als terrenys que deixarà la marca nipona. En aquest sentit, no ha tancat la porta que finalment pugui ser un fabricant de vehicles elèctrics però per a això ha insistit que cal un productor de bateries proper per no haver de comprar-les a l’exterior. De moment, però, ha dit que no coneix cap marca a Catalunya o Espanya que pogués assumir aquesta funció, tot i que sí components, com per exemple Ficosa.D’altra banda, el president del CIAC ha explicat que el entre el 90% i el 100% dels treballadors que van ser inclosos en un ERTO com a conseqüència de l’aturada de l’activitat per la pandèmia ja han tornat a la feina i les empreses han pogut recuperar els tres torns.Sobre el Centre de Formació Professional de l’Automoció de Martorell, Vall ha lamentat que després de més de sis o set anys continuï sense cap gestor al capdavant. A més, ha criticat que no hagi tirat endavant “per temes polítics” i s’ha mostrat a l’expectativa sobre una nova licitació. “No sé si arribarà un moment que s’ajuntaran els astres i el centre tirarà endavant”, ha comentat. Per ara, ha descartat que el CIAC es postuli per assumir-ne la gestió, tot i que ha admès que ho faria per “ganes per desencallar la situació”. En tot cas, ha garantit que el CIAC estarà al costat de qui finalment en resulti adjudicatari.Pel que fa el Pla Estratègic 2020-24, elaborat al llarg de tot l’any passat i que s’havia de presentar al març, el CIAC ha canviat la seva estructura i estarà format per sis àrees: Competitivitat Industrial, Formació i Talent, Innovació de Producte, Logística, Noves Oportunitats de Negoci i Mobilitat i Sostenibilitat”.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió