Diumenge, 20 de juny de 2021 - Edició 1060
La República

El Club Natació Banyoles compta amb el primer catamarà elèctric per fer entrenaments i competicions a l’Estany

ACN Banyoles.-El Club Natació Banyoles (CNB) ha adquirit el primer catamarà amb motor elèctric per fer entrenaments i competicions a l’Estany. De moment s’està utilitzant a la secció de rem […]

Avatar
Agències 18/09/2019

ACN Banyoles.-El Club Natació Banyoles (CNB) ha adquirit el primer catamarà amb motor elèctric per fer entrenaments i competicions a l’Estany. De moment s’està utilitzant a la secció de rem però la idea és anar substituint la resta d’embarcacions de motor amb gasoil en els pròxims anys. Actualment n’hi ha tretze. A banda d’afavorir el medi ambient amb la no emissió de contaminants, el motor elèctric també permet un estalvi de manteniment i de combustible (funciona amb bateria elèctrica) xifrat en uns 2.000 euros a l’any. “En deu anys, s’aconsegueix un estalvi de 20.000 euros que és el que costa un motor elèctric”, afirma Manel Mayolas, vocal de manteniment de la junta del club. La prova de foc va ser diumenge passat amb la Travessia de l’Estany i el resultat va ser un èxit.

El Club Natació Banyoles fa un pas important per a la sostenibilitat i el medi ambient amb la incorporació del primer catamarà elèctric per a entrenaments i competicions. Per arribar fins aquí han calgut tres anys de feina i estudiar els casos a l’estranger perquè aquí a Catalunya no en tenien cap referent similar. “Vam mirar als ports esportius i a les empreses de manteniment però no hi havia bots elèctrics com els que necessitàvem aquí”, afirma Manel Mayolas, que és vocal de manteniment de la junta del club. Després d’algunes proves, l’embarcació es va estrenar duran la Travessia de l’Estany de diumenge passat. I el resultat va ser un èxit perquè va tenir una autonomia de quatre hores. Segons Mayolas, anant a màxima velocitat (uns 9 nusos) la bateria dura una hora però per a un entrenament de rem, que requereix molta menys velocitat, l’autonomia es pot allargar fins a tres hores. Actualment s’està fent servir per als entrenaments de rem i ja s’està estudiant la manera d’adaptar-ho a les competicions. Segons detalla Mayolas, el principal canvi a fer serà a la dels bots de vuit persones. Fins ara, l’embarcació de motor de gasoil seguia durant tota la competició els remers però amb l’elèctrica no serà possible perquè van massa ràpid. A l’últim mundial d’Àustria ja es va veure una alternativa, com és situar un bot de seguiment a la sortida, un altre al mig i un tercer a l’arribada. “I aquest serà el camí per adequar-ho”, afegeix Mayolas. A nivell ambiental, una embarcació de seguiment amb motor de gasoil pot arribar a fer 80 quilòmetres en una sola competició. Anar-les substituint de forma progressiva en els pròxims anys tal com preveu el CNB permetrà reduir el seu impacte al medi natural. Actualment el club té tretze catamarans. Un estalvi econòmic i de decibelsEl catamarà elèctric comportarà un estalvi de 1.000 euros a l’any en manteniment i 1.000 euros més en concepte de gasoil perquè funciona amb bateria. Això vol dir que d’aquí a deus anys haurà permès un estalvi de 20.000 euros que és el cost aproximat el motor elèctric. Actualment la vida útil de la bateria és d’uns 5 anys però en cas que en un futur es millorin i es pugui allargar aquest temps l’estalvi serà encara més gran. Des del CNB destaquen també que no fa soroll. “Acostumats a les barques d’ara, tens encara més la sensació de flotar”, afirma Mayolas. I això també ho notaran els entrenadors perquè ja no hauran de cridar fort per donar les ordres als esportistes perquè no tindran el soroll del motor de fons. Des del Consorci de l’Estany i l’Ajuntament de Banyoles aplaudeixen la iniciativa. El director del consorci, Albert Tubert, recorda que es compleix així amb el Reglament d’Activitats de l’Estany (RAE) que recomana anar fent la transició a motors elèctrics i que era un canvi que quedava pendent. “Els motors d’explosió ja estan prohibits per a les embarcacions d’esbarjo i només estan permesos per a les embarcacions d’emergència”, juntament amb d’altres activitats com les esportives, científiques, manteniment i neteja i activitats publicitàries. El text de la normativa també especifica que “cal substituir progressivament els motors de les embarcacions per motors elèctrics, sempre que sigui possible tècnicament per garantir la seva funcionalitat”.