Dimecres, 21 d'octubre de 2020 - Edició 818
La República

El Cicle d’Orgue de la Catedral de Barcelona tindrà una nova edició “de proximitat” amb vuit concerts

ACN Barcelona.-La 31a edició del Cicle d’orgue de la Catedral de Barcelona acollirà vuit concerts, que tindran lloc el tercer dimecres de cada mes des d’aquest octubre fins a maig […]

Avatar
Agències 15/10/2020

ACN Barcelona.-La 31a edició del Cicle d’orgue de la Catedral de Barcelona acollirà vuit concerts, que tindran lloc el tercer dimecres de cada mes des d’aquest octubre fins a maig 2021. El director artístic del cicle i organista, Juan de la Rubia, ha celebrat la continuïtat de la iniciativa “malgrat les circumstàncies”, i ha sintetitzat que tots els intèrprets seran de qualitat contrastada però és “un cicle de proximitat” per les dificultats que pot suposar pels intèrprets. Per a poder-se realitzar, aquesta edició s’ha apostat per artistes residents o vinculats a l’estat espanyol, tot i que hi ha alguna excepció. Per exemple, entre les presències destacades hi haurà l’organista de la Capella Reial del Palau de Versalles Jean Baptiste Robin.

El nou prefecte de música de la Catedral de Barcelona i amfitrió del cicle, Santiago Bueno, ha explicat que la catedral ha pres les mesures sanitàries “Perquè els assistents estiguin segurs”, i ha destacat que l’espai és un entorn privilegiat per la seva amplitud. Ha assenyalat que després d’un període molt complicat per culpa del confinament i les conseqüències provocades per la covid-19, la catedral torna amb una nova edició del cicle. Aquesta aposta vol continuar donant impuls per continuar posicionant el cicle dins de les cites musicals destacades, i que la música d’orgue “no mori”, ja que sempre ha tingut una tradició destacada a la ciutat.La programació d’aquest cicle inclou programes amb repertori molt divers que permetrà mostrar “totes les possibilitats” d’aquest instrument, tot donant llibertat als intèrprets per triar el repertori que els representa. A més, tots els concerts seran a les 20 h de la tarda, menys un que serà a les 20.30 h.Els vuit concertsEl cicle començarà el dia 21 de la mà de l’organista i professora a la Catedral de Cuenca Lucie Záková, de manera que resideix a l’Estat. “En la mesura que hem pogut és bastant variat pel que fa a la procedència”, ha dit de la Rubia. La segona, al novembre, serà la tarragonina resident a Alemanya Mar Vaqué, organista a la Emmauskirche de Stuttgart, i la seva presència també vol reivindicar el talent jove, ha dit De la Rubia.El tercer concert, al desembre, estarà protagonitzat per Giusepee ni Natale i Hèctor París en un duo de trompeta i orgue, respectivament. Obrirà l’any 2021 el professor d’orgue al Conservatori de Granada Juan María Pedrero, “un dels organistes amb més projecció internacional”, i un ambaixador de la música antiga espanyola.Al febrer serà el torn de la professora emèrita del Conservatori de Donostia-Sant Sebastià Loreto Fernández Imaz, formada a França en un concert “amb temàtica de Setmana Santa” amb música de quaresma i de passió.Un dels concerts “més importants” serà al març amb l’organista de la Capella Reial del Palau de Versalles Jean Baptiste Robin. “És molt important i podem celebrar la col·laboració del Centro nacional de Difusión Musical (CNDM) de l’INAEM, que organitza motls cicles a Madrid, i que ajuda a coproduïr aquest concert a Barcelona. “Crec que és una bona notícia”, ha dir De la Rubia.Tancaran el cicle a l’abril el professor d’orgue al Conservatori d’Igualada Jonatan Carbó, que “acostuma a fer concerts barrejant l’orgue amb altres instruments”, i al maig el professor d’orgue a l’Escola Superior de Música de Catalunya Oscar Candendo.Talent joveSobre el talent jove, i conscients que “le futur dels organistes s’ha de cuidar”, s’ha arribat a un acord amb l’únic concurs de l’estat espanyol on els organistes espanyols hi tenen lloc, en concret amb el Concurso Nacional de Órgano de Burgos. La catedral acollirà el concert d’un dels premiats.Així mateix, una altra novetat respecte l’edició anterior serà, tot i mantenir l’entrada lliure, demanar al públic una aportació mitjançant taquilla inversa per tal de col·laborar amb les despeses del cicle en aquestes moments, a banda Bueno ha dit: “Voldríem que el públic trobi que el cicle és més seu”, com una mena de soci de la iniciativa. En aquesta línia, De la Rubia ha destacat que el festival “no rep cap subvenció per al festival”, i això se suma la davallada de turisme a la ciutat”.Pel que fa al perfil dels assistents, De la Rubia ha detallat que els primers anys quan ell hi anava va arribar a conèixer gent “concert rere concert”, ja que hi ha una gran afició a l’orgue a la ciutat, i és un públic persistent i aficionat. Però ha assenyalat que en canviar l’estratègia de comunicació el darrer any i orientar-la a les xarxes socials, el cicle va aconseguir cridar l’atenció de més gent, també propera a la música clàssica. Ha remarcat que la catedral té “un punt a favor”: l’espai i el fet que l’edifici fa de caixa de ressonància, i fa “important i especial” poder escoltar els concerts en viu. Per això des del cicle no s’han plantejat altres formes d’escolta que no sigui en viu. Bueno ha afegit que l’enregistrament de l’orgue és complicat, i que l’escolta “és sempre molt millor en directe”.

Relacionats