ACN Barcelona – Catalunya ha activitat per primer cop el protocol universitari d’emergències arran del conflicte bèl·lic a Ucraïna. La consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, ha presidit aquest divendres una reunió extraordinària de Relacions Internacionals del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), on s’ha pres la decisió amb el consens i la unanimitat de les 12 universitats. El CIC està analitzant quantes persones hi podrien estar afectades, tant d’ucraïnesos a Catalunya com de catalans a Ucraïna. Les universitats i els centres de recerca estan recollint les peticions més urgents que els hi arriben per part dels dos col·lectius. A més, ja ha registrat una demanda d’asil d’un ciutadà ucraïnès.
Geis ha afirmat que estan oberts tots els canals per atendre les necessitats de la comunitat universitària i de recerca, amb la coordinació d’altres departaments. La consellera ha explicat que s’activaran tots els mecanismes que estiguin a l’abast del Departament per donar resposta i garantir els drets fonamentals i els valors europeus. Ha afegit que és el moment de gestionar la incertesa amb molta empatia i molta serenor.
També s’ha constituït per primera vegada el Comitè Internacional d’Emergències del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), que estarà presidit pel rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños.
Paral·lelament, s’està elaborant una radiografia completa de la comunitat universitària i de recerca afectada per la situació que, a banda d’Ucraïna, Rússia i Bielorússia, també inclou Lituània, Estònia, Letònia i Polònia.
El CIC s’ha posat al servei de les universitats per atendre les seves necessitats i agilitzar en tot el que pugui la seva relació a nivell internacional.
El protocol es va aprovar el desembre passat per fer front a emergències internacionals i preveu la coordinació entre el sistema universitari català i Protecció Civil per donar resposta a la comunitat d’estudiants i personal investigador que es pugui veure afectat per una situació concreta.
<strong>Universitat Refugi</strong>
D’altra banda, el Departament treballa també en l’elaboració del programa Universitats Refugi. Amb aquesta, es busca garantir el dret de la comunitat universitària a l’educació superior i la docència de persones refugiades o sol·licitants de protecció internacional a les universitats catalanes.