Dimecres, 16 d'Octubre de 2019 - Edició 447
La República

El Cetmo crea un observatori per analitzar l’impacte de les noves tecnologies i les tendències en la mobilitat

ACN Barcelona.-El Centre d’Estudis del Transport de la Mediterrània Occidental (CETMO) ha creat un observatori per analitzar l’impacte de les noves tecnologies en l’àmbit de la mobilitat i les tendències […]

Avatar
Agències 19/09/2019

ACN Barcelona.-El Centre d’Estudis del Transport de la Mediterrània Occidental (CETMO) ha creat un observatori per analitzar l’impacte de les noves tecnologies en l’àmbit de la mobilitat i les tendències creixents. “La mobilitat està canviant a ritmes forçats”, ha avisat el director de l’Observatori de la digitalització del transport, Guillem Vall, que ha remarcat el contrast entre la ràpida evolució de la mobilitat i la lentitud del sector del transport. “Les regulacions arriben tard, només fa falta veure la T-Mobilitat, que sembla que arribi però no acaba d’arribar mai”, ha afegit en declaracions als mitjans. L’observatori de la digitalització del transport compta amb el suport del Departament de Territori, el Ministeri de Foment i per l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), a més d’operadors com Renfe, Ferrocarrils, Ports de la Generalitat i altres organismes.

Segons ha explicat Vall, l’objectiu és que aquest observatori, que començarà a treballar aquest setembre i consta d’un projecte pilot de dos anys, segueixi “el ritme de les disrupcions tecnològiques” i “centrant-nos en les innovacions que aporten valor afegir que ens ajuden a tenir un transport més sostenible en les vessants mediambiental, social i financera”, a més de “posar ordre en un camp d’estudi dispers”.D’altra banda, Vall ha restat importància al veto del govern espanyol al corredor mediterrani del 5G i ha afirmat que encara és una tecnologia molt “incipient” i “molt embrionari”. “Encara està per veure com anirà, és molt costosa. S’han de posar moltes antenes i poca distància unes de les altres”, ha argumentat Vall, que no obstant això ha destacat que “donarà uns beneficis increïbles” i que “suposarà una revolució molt més important que el 4G”.L’acte de presentació de l’observatori ha comptat amb la participació del conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet; la secretària general de Transport, María José Rallo i el president de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà, Jordi Xena; i el director general del Cetmo, Òscar Oliver. A més, s’ha celebrat una taula rodona en què s’ha analitzat l’impacte de la digitalització en el transport amb el director del Cenit (Centre d’innovació del Transport), Sergi Saurí; la consultora de mobilitat i ciutats intel·ligents a Doxa, Anna Grau; i el director de Projectes Estratègics de Metro a TMB, Enric Malla.Aquest darrer ha aplaudit les noves formes de mobilitat a les ciutats i ha afirmat que tenen “molt bon impacte en l’última milla”, tot i que ha subratllat que cal seguir pensant en un transport urbà “massiu” com el metro però que aquest s’adapti a les necessitats dels ciutadans. Per això, ha suggerit per exemple que s’explorin noves formes de transport dins del metro per “ajustar oferta i demanda”, com per exemple fer un bucle al centre de la línia, i anar més ràpidament d’un extrem a l’altre més ràpidament saltant-se estacions. “La tecnologia ens hi va ajudant molt i hem de fer aquestes coses. Si estem parats pensant “som el metro, és inevitable i la gent ens necessita” ens estem equivocant”, ha sentenciat.

Relacionats