Edició 2098

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 23 de abril del 2024
Edició 2098

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 23 de abril del 2024

El CCCB aborda en una exposició la complexitat del cervell i les incògnites que genera

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) ha presentat aquest dimarts l’exposició ‘Cervell(s)’ que es podrà veure des d’aquest dimecres fins a l’11 de desembre. La mostra planteja un viatge al món del cervell on neix el llenguatge, la memòria, el pensament simbòlic, la consciència o la creativitat. Es tracta de l’òrgan més complex que existeix i més incògnites genera tant a nivell científic com filosòfic. Per això, l’exposició s’interessa per com l’art, la ciència i la filosofia han representat el cervell al llarg de la història. ‘Cervell(s)’ compta amb 300 peces, 17 instal·lacions immersives d’art contemporani, audiovisuals, peces de col·leccions històriques i resultats de projectes de recerca científica sobre el cervell.

La iniciativa és una coproducció amb la Wellcome Collection de Londres i la Fundació Telefònica de Madrid que ha estat comissariada pel físic i biòleg Ricard Solé i Emily Sargent. De fet, l’exposició del CCCB parteix de dues mostres independents ‘Brains: The Mind as Matter’ (2012) i ‘States of Mind: Tracing the Edges of Consciousness’ (2016).

Publicitat

Les peces exposades proposen al visitant un viatge tant en l’anatomia del cervell com en tot allò que aquest genera: la consciència, el pensament abstracte, el llenguatge, la imaginació, els somnis i la memòria. La mostra també indaga en altres ments més enllà de la humana: les intel·ligències artificials, animals i col·lectives, i les d’organismes sense cervell.

“Per què hi ha cervells? D’on surt la consciència? I la creativitat? Què passa quan la ment emmalalteix? Es poden crear màquines intel·ligents? Què podem aprendre de la intel·ligència col·lectiva de les formigues?”, es pregunta la mostra.

A través d’un recorregut que combina material històric, científic i artístic, i que planteja preguntes obertes al visitant, l’exposició qüestiona la nostra comprensió de l’experiència conscient i explora el que pot passar quan aquesta experiència s’interromp o es malmet.

Hi ha un recull d’obres amb mirades d’artistes actuals com Tomàs Saraceno, Patrick Tresset, Ivana Franke, Daniel Alexander, Andrew Carnie, Christian Fogarolli, Greg Dunn, Laramascoto, Louise K Wilson, William Utermohlen, Shona Illingworth, Imogen Stidworthy, Joaquim Jordà, Aya Ben Ron, Roc Parés, Joan Foncuberta, Stefan Kaegi i Xavi Bou.

L’exposició es completa amb propostes de còmic i cinema i material històric com dibuixos originals de Santiago Ramon y Cajal, edicions d’època de Vesalius i René Descartes, invents i maquinaris de científics visionaris com Leonardo Torres Quevedo i Lady Ada Lovelace, així com projectes científics d’instituts de recerca de referència.

La mostra arriba en un context del coneixement més ampli sobre les ments no humanes i en el marc d’uns “avenços científics i tecnològics accelerats que generen tanta admiració com inquietud”.

“Les investigacions en robòtica, neurociència o biotecnologia ja aporten beneficis socials i per a la salut. Al mateix temps, la difuminació dels límits físics, biològics i digitals porta a pensar que ens trobem davant un moment clau de l’evolució humana”, han subratllat.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió