Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

El CatSalut diu que no té estudis sobre la internalització del transport sanitari i que no és comparable amb altres CCAA

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – El director del Servei Català de Salut (CatSalut), Ramon Canal, diu que “el dia d’avui” no hi ha estudis sobre la internalització del transport sanitari i que la situació no és comparable amb altres comunitats autònomes. “Ara com ara no disposem de cap estudi que orienti cap a on es pot anar, no tinc opinió”, ha afirmat Canal en una compareixença a la Comissió de Salut del Parlament de Catalunya. El director del CatSalut ha admès que actualment el Servei d’Emergències Mèdiques (SEM) no té capacitat per assumir la internalització, però ha assegurat que, en cas que es faci, es treballaria “per fer que el servei sigui el millor”.

Canal ha comparegut aquest dijous davant la Comissió de Salut en relació amb la proposició de llei per a la internalització del transport sanitari, impulsada per la CUP l’any 2021, juntament amb el sotsdirector del CatSalut, Alfredo García, i la directora general de Salut, Mercè Salvat.

Publicitat

Sobre la possible integració de tots els treballadors i recursos que ara com ara el SEM té subcontractats, una mesura que recentment s’ha implantat en altres comunitats autònomes com les Illes Balears, des del CatSalut han insistit que la comparació entre territoris “és difícil”. “Altres comunitats ho han fet, però no hi ha estudis referents a la qualitat del servei, la gestió o els costos incorreguts tant d’infraestructures com de personal”, ha subratllat Canal. Al seu torn, el sotsdirector Alfredo García ha afegit que la comparació és complexa “perquè el volum de serveis internalitzats -en les altres CCAA- és menor que el que es faria” a Catalunya.

Preguntat per quin model prefereix, Canal ha admès que, si el model es manté com l’actual, en una col·laboració publicoprivada, ell se sent “més còmode” si la gestió recau en entitats sense ànim de lucre “perquè la part que trauran la tornaran a posar a l’empresa”.

Tanmateix, el departament de Salut manté que la prioritat actual és continuar aplicant mesures per “millorar” el sistema “sigui quin sigui el model”. Precisament, la directora general de Salut, Mercè Salvat, ha defensat la constitució, el setembre passat, de la taula d’equiparació del Transport Sanitari de Catalunya, impulsada per tal de respondre a una demanda històrica per part dels treballadors de les empreses subcontractades pel SEM.

En aquest sentit, Salvat ha insistit que la voluntat del Govern és treballar per revisar les condicions tant laborals com salarials dels professionals i equiparar-les progressivament. La directora general ha dit que l’executiu té previst convocar de nou la taula abans de l’estiu.

<strong>L’oposició reclama “dades” sobre la capacitat del SEM</strong>

En el torn de rèplica, de forma majoritària els diputats dels grups parlamentaris han coincidit a demanar dades que permetin dibuixar la capacitat actual del SEM i del departament per assumir una possible integració, així com també quin cost tindria la internalització.

Més enllà de les dades, des del grup dels socialistes, Mario Garcia ha admès que ara com ara el sistema de transport sanitari “funciona bé i està ben implementat al territori”. No obstant això, ha subratllat la necessitat d’equiparar les condicions laborals i salarials dels treballadors subcontractats amb les del SEM. En la mateixa línia, el diputat de Junts Jordi Fàbrega ha demanat fer “les millores que calguin” per tal que els professionals “no vegin diferències en per qui estan treballant”.

D’altra banda, des de la CUP, Laia Estrada ha carregat contra “la vocació de beneficis” de les empreses que presten serveis de transport sanitari, i ha denunciat que la Generalitat “hagi perpetuat aquest model de gestió i que el dia d’avui encara no tinguin opinió” sobre la internalització. Per la seva part, el diputat d’ERC Carles Castillo ha defensat que la internalització “és perfectament possible i també desitjable a curt termini”.

Finalment, des de Vox, la diputada María Elisa García ha criticat el debat sobre la internalització i ha assegurat que a les Illes Balears el resultat ha estat “un malbaratament a costa de la butxaca dels ciutadans”. En un to semblant, la diputada del PP Lorena Roldan ha defensat la col·laboració publicoprivada com a model i ha recalcat que la internalització “no serà el remei a tots els mals”.

<strong>Protesta dels professionals del transport sanitari</strong>

Aprofitant el debat a la Comissió de Salut, treballadors de diverses empreses de transport sanitari s’han concentrat a les portes del Parlament de Catalunya per denunciar de nou les condicions en què treballen i reclamar l’equiparació salarial amb els treballadors del SEM.

Sota el lema “Privatització és precarietat”, un centenar de professionals convocats per CCOO, CGT i UGT, entre d’altres, han fet un crit unànime per exigir un “transport sanitari públic” i han exigit al Govern que s’assegui amb ells per escoltar les seves demandes.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió