Dimecres, 5 d'octubre de 2022 - Edició 1531
La República

El CAC destaca l’augment de la presència de dones polítiques als mitjans el 2021 però demana un “esforç addicional”

ACN Barcelona – El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) fa un balanç positiu de l’evolució de la presència de les dones polítiques en els informatius, debats i entrevistes televisives […]

Agències 07/03/2022

ACN Barcelona – El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) fa un balanç positiu de l’evolució de la presència de les dones polítiques en els informatius, debats i entrevistes televisives i radiofòniques a Catalunya l’any 2021, però constata que per arribar a la paritat “cal fer un esforç addicional”. Amb motiu del Dia Internacional de les Dones, l’ens ha fet públic un balanç anual a partir dels seus informes periòdics sobre dones als informatius i altres espais de sis mitjans: TV3, 3/24, TVE, Betevé, Catalunya Ràdio i RAC1. La nota més positiva és que les dones polítiques van assolir el 40,1% del temps de paraula dels informatius el 2021 -amb un augment de més de 10 punts en tres anys, en una progressió similar a les intervencions de dones als debats-.

“Tenint en compte que les dones suposen el 51% de la població, [la paritat] és l’objectiu que crec ha de tenir una societat avançada com la nostra; és un objectiu possible i desitjable, perquè servirà de referència per a altres àmbits de la societat”, opina el president del CAC Xavier Xirgu a partir de l’informe publicat per l’ens aquest dilluns.

El CAC va analitzar novament al llarg del 2021 els informatius, les tertúlies i debats i les entrevistes de sis mitjans catalans, en informes trimestrals enfocats a radiografiar la presència de dones polítiques.

En aquests mitjans, les dones polítiques van assolir el 40,1% del temps de paraula en els informatius l’any 2021 (el 2018 van tenir una presència del 29,8%, un percentatge que suposa un augment de 10,3 punts en tres anys). Aquest augment percentual és similar al de la presència de dones polítiques en l’àmbit dels debats, on en termes absoluts és força més alta i rossa la paritat amb un 47,5% (de les intervencions i no del temps total, en aquest cas). Pel que fa a les entrevistes, la presència de les dones polítiques va ser del 37,6%, amb un increment de 3,1 punts en relació amb l’informe del 2018, però encara força lluny de les protagonitzades per homes.

Xevi Xirgo constata una “evolució positiva” de les diverses dades i posa en valor “l’esforç sostingut dels mitjans” per assolir una xifra mitjana que se situa a l’entorn del 40%. Tanmateix, afegeix el president del CAC, “convindrà continuar fent un esforç conjunt per arribar a una presència paritària entre homes i dones en tots els formats d’intervenció dels mitjans audiovisuals. Tenint en compte que les dones suposen el 51% de la població, aquest és l’objectiu que crec que ha de tenir una societat avançada com la nostra. És un objectiu possible i desitjable, perquè servirà de referència per a altres àmbits de la societat.”