Dilluns, 20 de setembre de 2021 - Edició 1152
La República

El CAC constata que les televisions privades d’àmbit estatal van “sobrerepresentar” VOX en la campanya del 28-A

ACN Barcelona.-L’informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) sobre la cobertura de les eleccions espanyoles del 28 d’abril del 2019 constata que les televisions privades d’àmbit estatal (Telecinco, Antena […]

Avatar
Agències 27/06/2019

ACN Barcelona.-L’informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) sobre la cobertura de les eleccions espanyoles del 28 d’abril del 2019 constata que les televisions privades d’àmbit estatal (Telecinco, Antena 3 i la Sexta) van “sobrerepresentar” VOX que en aquell moment era un partit extraparlamentari. “Totes tres li van adjudicar la cinquena posició, amb un temps molt per sobre d’altres partits amb representació al Congrés”, indica l’informe. Segons el CAC, TV3 i Catalunya Ràdio, “van mantenir la seva tònica establerta en anteriors comicis de tendir a igualar els temps de les candidatures que havien obtingut representació” al Congrés el 2016 per alguna de les quatre circumscripcions catalanes. També van emetre informacions de candidatures extraparlamentàries, com ara VOX o PACMA, però amb un temps molt inferior al de formacions amb presència al Congrés, apunta el text.

L’informe del CAC analitza el seguiment de la campanya de les eleccions del 28-A en programes informatius diaris de TV3, Catalunya Ràdio, RAC1, TVE Catalunya, La 1, Telecinco, Antena 3 TV i la Sexta. Així mateix, examina els actors polítics que van participar en les entrevistes, els debats i les connexions emesos per les televisions i les ràdios esmentades, així com pel 3/24 i pel Canal 24H. El període d’anàlisi va abastar del 12 al 26 d’abril i es van analitzar 138 hores d’informació corresponents a 206 informatius diaris i 262 programes de la tipologia magazins i altres espais informatius. El Ple del Consell, reunit el 19 de juny, va aprovar l’informe i va aprovar trametre’l a la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia i a la Junta Electoral Central, perquè en tinguin coneixement. Com ha explicat en un comunicat, s’inclouen les televisions privades en la mostra, d’acord amb l’apartat 2 de l’article 66 de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, que estableix que “durant el període electoral les emissores de titularitat privada han de respectar els principis de pluralisme i igualtat. Així mateix, en el període esmentat, les televisions privades han de respectar també els principis de proporcionalitat i neutralitat informativa en els debats i entrevistes electorals així com en la informació relativa a la campanya electoral (…)”.En relació amb el primer dels dos blocs, corresponent al seguiment estricte de la campanya electoral, es constata la tendència de TV3 i de Catalunya Ràdio “d’’gualar el temps dels diferents partits que van obtenir representació” al Congrés. En aquesta situació es troben les sis formacions següents, en ordre descendent: ECP, ERC-SOBIRANISTES, JUNTSXCAT-JUNTS, PSC-PSOE, PP i C’s. La pràctica d’aproximar els temps de notícia implica que, en el cas de TV3, entre el primer i l’últim partit només hi ha una diferència de 5,1 punts percentuals. En el cas de Catalunya Ràdio, la tendència a l’anivellament “és encara més gran”, de manera que entre el primer i l’últim només hi ha 2,6 punts percentuals. Tanmateix, TV3 també va donar temps de notícia, més reduït, a diversos partits extraparlamentaris o que van obtenir escó fora de les circumscripcions catalanes. És el cas de VOX, EAJ-PNV, Front Republicà o PACMA. Tots van quedar per sota dels 2,5 minuts, quan els sis principals van tenir entre 35 i 28 minuts.Les televisions privades d’àmbit estatal, en canvi, van concentrar la seva atenció en les quatre candidatures amb més representació al Congrés (PP, PSOE, Podemos i C’s). En cinquena posició van col·locar una força extraparlamentària com VOX i li van atorgar “un temps superior al d’altres forces polítiques amb representació parlamentària”. Així, Telecinco va concentrar el temps de notícia en les quatre forces amb més escons a les Corts (85,9% del total) i va informar d’un total de vuit candidatures amb representació durant la darrera legislatura, entre les quals figuren les 7 candidatures amb més representació al Congrés. VOX va obtenir el cinquè lloc, amb un temps superior al de forces presents a les Corts. En la mateixa línia, els dos canals d’Atresmedia (Antena 3 TV i laSexta) van concentrar la seva atenció en els quatre partits principals i, en tots dos casos, també van atorgar a VOX la cinquena posició.Segons l’informe, pel que fa a RAC1, va seguir la tendència dels canals de la CCMA, en el sentit d’atorgar temps de notícia als sis partits que van obtenir representació en l’àmbit català i de “tendir a anivellar-los”, per bé que en aquest cas en un grau d’igualació més petit, ja que la distància entre el primer (ECP) i l’últim (C’s) va ser de 7,8 punts percentuals. L’únic partit extraparlamentari amb presència informativa a RAC1 va ser Front Republicà, amb un temps “considerablement més baix”.Les dues cadenes de la Corporación RTVE analitzades (La 1 i TVE Catalunya) “van mantenir la tònica d’altres convocatòries electorals, en el sentit de tendir a una proporcionalitat estricta amb els resultats electorals del 2016”. Informacions sobre les eleccionsPel que fa al segon bloc analitzat, el corresponent a les informacions relacionades amb les eleccions, el document destaca que es tracta d’un bloc “més obert a decisions que responen a la línia editorial de cada mitjà”. Segons el CAC, els dos grups que van emetre debats ─Grupo RTVE i Atresmedia─ “van posar l’accent informatiu en l’organització, tant en la preparació com en les reaccions posteriors”. En el cas de TV3, un dels trets diferencials va ser la inclusió de peces informatives sobre propostes programàtiques de les candidatures, amb un 2,3% del temps total del bloc d’informacions relacionades amb les eleccions. L’únic altre mitjà que va fer aquest tipus de peces va ser Antena 3 TV, amb un 0,5% del temps total del bloc.Una altra diferència entre els mitjans de la mostra va ser la presència o no d’informacions sobre el desenvolupament del judici al Tribunal Suprem. L’informe assenyala que els quatre mitjans d’àmbit català (TV3, Catalunya Ràdio, RAC1 i TVE Catalunya) van posar l’accent en les informacions sobre el judici, mentre que aquestes informacions “van tenir una presència molt baixa” en comparació amb els quatre mitjans d’àmbit estatal (La 1, Telecinco, Antena 3 TV i laSexta). En concret, el mitjà que va emetre més temps de notícia sobre el judici va ser Catalunya Ràdio i el que menys, la Sexta.Telecinco, per la seva banda, assenyala el document “presenta la particularitat de situar al capdavant de l’atenció informativa aquelles informacions que guarden relació amb incidents, ja siguin en actes electorals, en seus de partits i/o en relació amb persones candidates”. En concret, aquesta cadena va oferir “cinc vegades més temps sobre incidents” que la mitjana de la resta mitjans.La protesta de professionals de la CCMA contra la decisió de la Junta Electoral Central de prohibir determinades expressions va registrar un 2,3% del temps de notícia del bloc dedicat a les informacions relacionades amb les eleccions en el cas de TV3 i un 1,4% en el de Catalunya Ràdio. Una altra protesta, la de professionals de TVE Catalunya contra els criteris per a la cobertura de la campanya electoral, va obtenir el 2,9% del bloc. EntrevistesTots els mitjans analitzats d’àmbit de difusió català van entrevistar, com a mínim en una ocasió, representants de les sis candidatures integrades per formacions amb presència al Congrés.Pel que fa als mitjans d’àmbit estatal analitzats, s’observen diferències entre canals: mentre que a la televisió pública es van emetre 24 entrevistes, totes a les candidatures que van obtenir representació al Congrés, Antena 3 TV i sobretot laSexta, en van realitzar un nombre superior i hi van incloure formacions sense representació parlamentària. Per la seva banda, Telecinco, no va emetre cap entrevista. Els canals de televisió del Grupo RTVE (La 1, Canal 24H i TVE Catalunya) van emetre entrevistes amb un temps que guardava proporcionalitat respecte dels resultats electorals de les darreres eleccions a les Corts.