Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024
Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024

El Barnasants dona el tret de sortida rememorant l’atreviment i la disbauxa de les orquestres de la Transició

|

- Publicitat -

ACN L’Hospitalet de Llobregat – Un viatge quasi cinquanta anys enrere ha marcat aquest divendres el tret de sortida del 28è Barnasants. El Teatre Joventut de l’Hospitalet s’ha convertit en una gran festa major de la Transició amb l’espectacle ‘Orquestres Per la Llibertat’, que ha reunit membres de tres de les formacions que van marcar el panorama musical català de l’època: l’Orquestra Plateria, La Salseta del Poble Sec i Huapachà Combo. Les veus i ballaruca de Manel Joseph, Salvador Escribà, Miquel Mallafré i Quimet Carreras han rememorat l’atreviment i la disbauxa dels anys 70 i principis dels 80 en una nit que ha volgut ser “un acte de memòria democràtica” i una ocasió “per fer memòria i evitar el retorn de passats foscos”, segons el director del Barnasants, Pere Camps.

La direcció del Barnasants s’havia proposat rememorar el clima de diversió, atreviment i “acoloriment” que van viure nombroses places de Catalunya durant les festes majors a les acaballes de la dictadura i durant els primers anys del post franquisme. “Els que aleshores érem joves i militàvem a favor de les llibertats col·lectives vam tenir com a referents diversos grups que ens van fer ballar amb cançons que tenien un contingut molt profund”, ha assegurat Camps, que ha assenyalat exemples com ‘Pedro Navaja’, “que explica una història impressionant d’explotació”.

Publicitat

Camps ha ressaltat que orquestres com la Plateria, la Salseta i Huapachà “van suposar un canvi de paradigma” respecte els lluentons i el formalisme d’altres formacions com l’Orsquestra Meravella, que havien dominat els escenaris dels envelats durant els anys de la dictadura: “Vam recuperar els carrer, les places i les festes com nosaltres les enteníem a la República”.

Els líders de les tres orquestres més transgressores han pujat ara a l’escenari del Barnasants com ho feien dècades enrere, compartint un repertori ple d’èxits que ha encomanat a ballar bona part dels espectadors que han omplert el Teatre Joventut. Així i tot, la direcció també plantejava aquesta actuació com una oportunitat per gaudir dels temes de forma més reposada, “perquè durant la Transició hi havia molts balls on la gent no estava pendent d’unes lletres que deien moltíssimes coses”.

‘L’Home dibuixat’, ‘Frenesí’, ‘Camarera’ i ‘Estic xocat’ han estat alguns dels grans èxits que han ressonat en una nit marcada pels somriures i records. Al repertori no hi han faltat pas icones com ‘Rumba de Barcelona’, ‘Pedro Navaja’ i ‘Hasta siempre’, mentre el colofó l’ha posat el mític ‘Hasta luego cocodrilo’.

Després del concert inaugural d’aquesta nit, el Barnasants estendrà fins el maig una extensa programació de quasi 150 actuacions al Principat, el País Valencià, les Balears i l’Alguer. La meitat dels concerts seran estrenes al territori català. Ho són, per exemple, les propostes de Mireia Vives i Borja Penalba, Ruper Ordorika, Burruezo & Nur Camerata, Uxía i Javier Ruibal, Carmen Linares, Gualtiero Bertelli, Alba Careta i Laia Llach.

El festival de cançó d’autor també compta enguany amb artistes consolidats com Tomeu Penya, Joan Isaac, Toti Soler, Pi de la Serra o Quimi Portet. Alhora, a la programació també sobresurt la presentació del nou disc d’Anna Roig amb muntatge dirigit per Jordi Casanovas, l’espectacle de Nano Stern en homenatge a Víctor Jara, i el concert de clausura de Xavier Ribalta, amb un repertori antològic dels seus 60 anys de carrera.

Pel que fa al país convidat, el Barnasants torna a apostar per Cuba després de l’edició espapçada del 2020 per la pandemia. Homenatges als recentment desapareguts Pablo Milanés i Vicente Fliú, i els concerts d’Irina González, Yadira Ferrer, Heidi Igualada i Leonardo García són algunes de les actuacions més destacades.

Camps ha celebrat l’extensa programació que ha forjat el festival amb el pas dels anys, lluny dels vuit concerts amb què va arrencar fa gairebé tres dècades. Un creixement, ha assegurat, que és fruit de “l’activisme i la militància cultural” de tots els cantautors.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió