Divendres, 23 de juliol de 2021 - Edició 1093
La República

El 94,6% dels treballadors atén missatges de feina fora de l’horari laboral, segons un estudi de la UPF

ACN Barcelona.-El 94,6% dels treballadors atén i respon comunicacions professionals fora dels seus horaris de feina. Aquesta és una de les conclusions de l’estudi ‘Desconnexió digital, un dret laboral imprescindible […]

Avatar
Agències 14/07/2021

ACN Barcelona.-El 94,6% dels treballadors atén i respon comunicacions professionals fora dels seus horaris de feina. Aquesta és una de les conclusions de l’estudi ‘Desconnexió digital, un dret laboral imprescindible per a la salut’, dut a terme per l’Observatori de Lideratge en l’Empresa de la UPF Barcelona School of Management. L’informe s’ha presentat aquest dimecres a la seu de Pimec. Un 76,8% dels sondejats admet que el primer que fa en llevar-se i l’últim abans d’anar a dormir és mirar el mòbil. Els autors de l’estudi destaquen la necessitat de “regular la desconnexió digital, especialment quan es teletreballa o es té un horari flexible”. Una reflexió a la qual també se sumen les persones enquestades, amb un 4,19 sobre 5.

La recerca, feta amb una mostra paritària de 608 persones de 93 empreses de fins a 40 sectors d’ocupació diferents, analitza la situació de la desconnexió digital en les companyies de Catalunya i posa el focus, especialment, en el teletreball. La investigadora de l’Observatori de Lideratge en l’Empresa Erola Palau, coautora de l’estudi, ha argumentat que el treball en remot -assumit com una solució d’urgència arran de la covid- “ha desdibuixat els límits temporals i d’espai en relació amb la feina”.El director general de la UPF-BSM, José M. Martínez-Sierra, ha valorat que la covid “ha trencat tota la lògica de previsió i estratègia de les empreses perquè no tenien uns plans de teletreball establert”. D’aquesta manera, l’aplicació accelerada del teletreball arran de la pandèmia fa “impossible” la desconnexió digital, segons la directora de l’Observatori, Sílvia Cóppulo, que alerta que “s’estableixen comunicacions digitals en l’àmbit professional a tota hora, fora dels horaris de treball, en dies festius i en èpoques de vacances”.La gran majoria de les persones enquestades teletreballa cada dia o alguns dies a la setmana amb una dedicació de més de 40 hores setmanals. En general admeten que concilien bé la vida laboral i la personal –un objectiu compartit també per les empreses (63,2%)–, però la majoria admet patir “fatiga digital” i afirma sentir-se estressada per la situació que provoca la pandèmia. Es valora positivament el teletreball pel fet de no haver d’invertir temps en desplaçaments, però també es relaciona el treball en remot amb una major dedicació i horaris més llargs de feina.A més de la sensació de fatiga i estrès, un gran nombre de persones, el 42%, admet que dorm malament. En aquest sentit, un dels elements que destaca l’estudi és la necessitat d’incrementar la percepció que cal disposar de temps per dur a terme la vida personal i la vida professional de manera conciliada i diferenciada alhora.Pràcticament la totalitat dels enquestats creu que estar connectat digitalment millora les possibilitats de mantenir-se informat, però més de la meitat opina que és dolent per a la salut, i un 46,7% que provoca desconnexió emocional. “S’ha d’incloure de manera decidida un protocol en els aspectes relacionats amb la salut sobre desconnexió digital en els acords entre empresa i treballadors”, ha reclamat Cóppulo.