Dissabte, 12 de juny de 2021 - Edició 1052
La República

El 20% de la contaminació de l’aire per NO2 a Barcelona és deguda a l’excés d’emissions dels dièsel

ACN Barcelona.-Un grup de científics del Barcelona Supercomputing Center (BSC) ha publicat un estudi que conclou que el 20% de les concentracions de diòxid de nitrogen (NO2), procedents principalment dels […]

Avatar
Agències 27/01/2021

ACN Barcelona.-Un grup de científics del Barcelona Supercomputing Center (BSC) ha publicat un estudi que conclou que el 20% de les concentracions de diòxid de nitrogen (NO2), procedents principalment dels vehicles que circulen a Barcelona, és deguda a l’excés d’emissions dels cotxes i furgonetes dièsel, respecte als nivells permesos per la normativa europea. Els investigadors han utilitzat CALIOPE-Urban, una nova eina que permet calcular l’impacte d’aquest excés d’emissions de Barcelona carrer a carrer. La investigació revela que anteriors estudis realitzats a més baixa resolució havien infraestimat aquest impacte.

Diversos estudis han confirmat que la majoria de models fabricats entre els anys 2000 i 2018 incomplien de manera significativa els límits legals d’emissió d’òxids de nitrogen, NOX, que representen la suma de NO i NO2. Jaime Benavides, investigador del grup de Composició Atmosfèrica i creador de l’eina de modelització de qualitat de l’aire CALIOPE-Urban, explica que l’exposició al diòxid de nitrogen “no és homogènia en tots els carrers de les ciutats”. Per això estudiar carrer a carrer ajuda a conèixer l’impacte real de l’exposició dels ciutadans al contaminant.Una altra de les conclusions de l’estudi és que, sense l’excés d’emissions dels dièsel, els barcelonins exposats a nivells de concentracions no saludables de NO2 seria del 59%. No obstant això, a causa d’aquest excés, la xifra augmenta fins al 70%. D’aquesta manera, Barcelona seguiria superant els límits legals de contaminació en estacions de mesura exposades al trànsit encara que no hi hagués excés d’emissions dièsel.És la primera vegada que es fa un estudi tan exhaustiu, carrer per carrer, sobre l’impacte de l’excés d’emissions dièsel a tota una ciutat. Tan sols a Berlín s’ha estudiat amb anterioritat el seu impacte a aquest nivell de detall. Es va calcular únicament en algunes zones exposades al trànsit i van trobar un resultat molt similar al de l’estudi del BSC. Des 2019, la capital alemanya només permet l’entrada de cotxes dièsel nous (els denominats Euro 6) en algunes zones de la ciutat.Barcelona és la ciutat escollida per a aquest estudi perquè és una de les urbs europees amb més densitat de vehicles (uns 6.000 cotxes per km2), fins i tot per davant de Madrid o París (amb 1.500 – 2.000 vehicles per km2). A més, la ciutat compta amb un elevadíssim nombre d’automòbils dièsel, que representen el 65% del total, igual que la majoria de ciutats europees. A més, Barcelona supera sistemàticament el llindar legal de contaminació establert tant per Europa com per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) de concentracions de NO2 (diòxid de nitrogen), que és de 40 micrograms per metre cúbic de mitjana anual, segons indiquen els investigadors.