ACN Barcelona.-El Departament d’Educació ha establert unes orientacions per als serveis educatius de cara al tercer trimestre del curs actual. Segons el Govern cal prioritzar el “suport emocional” a l’alumnat, atès que la crisi del coronavirus impacta en les famílies “per malaltia, dol o pèrdua de feina”. També demana posar l’èmfasi en l’acompanyament i l’assessorament als centres, al professorat, a l’alumnat i a les famílies. Per això subratlla que s’ha de posar a disposició de la comunitat educativa les actuacions que facilitin la personalització de l’aprenentatge “en un context d’equitat, qualitat i accessibilitat” per a tot l’alumnat.
Des de l’executiu català s’indica que els serveis educatius, a través dels seus referents, tenen coneixement de l’alumnat al qual fan seguiment i de les seves famílies. Aquest coneixement “ha de permetre” atendre especialment situacions de vulnerabilitat, discapacitat i altres necessitats educatives especials.Així, s’indica que l’atenció a l’alumnat i les seves famílies és “un dels factors clau”. Per això, els serveis educatius “hauran de detectar i canalitzar” les necessitats derivades de la situació actual amb el “suport” dels tutors i de les comissions d’atenció a la diversitat. També col·laboraran en l’atenció del benestar emocional de l’alumnat “evitant el seu aïllament”, i en la mesura del possible facilitaran recursos específics per a les famílies i els centres en relació amb la gestió de la situació de confinament.Els equips d’assessorament psicopedagògics (EAP), a més, podran facilitar via telemàtica un document acreditatiu per a aquells alumnes diagnosticats amb el trastorn de l’espectre autista o de dificultats per a la regulació de la conducta perquè puguin sortir de casa acompanyats d’un familiar seguint les normatives establertes.Per a l’alumnat amb discapacitat, els serveis educatius hauran de garantir-ne l’atenció i el seguiment, “replantejant, si cal, els objectius pedagògics previstos” i “garantint l’accessibilitat” amb l’ús d’eines i recursos digitals per accedir i compartir la informació.Pel que fa al professorat i als centres, el document estableix que els serveis hauran de definir les vies d’accés i de comunicació amb la comunitat educativa mentre perduri la situació de confinament. Alhora, caldrà que puguin detectar les noves necessitats sorgides per l’excepcionalitat del moment i canalitzar-les cap als equips directius.També es determina l’acompanyament especial als mestres d’atenció domiciliària i als professionals dels centres d’educació especial (CEE), amb vista a les dificultats i oportunitats afegides en què es troba, en aquests moments, el seu alumnat. Pel que fa a les consultes dels tutors d’aula d’acollida, els hi facilitaran eines i materials per a l’alumnat.Al mateix temps, assessorarà en l’ús de les tecnologies digitals, i en recursos didàctics i propostes pedagògiques, amb l’objectiu d’acompanyar el professorat en la personalització del procés d’aprenentatge a través de l’aprenentatge virtual per garantir l’equitat, la qualitat i l’accessibilitat a tot l’alumnat i, sobretot, a aquell més vulnerable i amb més necessitats educatives.A més, el document preveu que es continuï amb la formació planificada ja sigui en activitats telemàtiques (mantenint-les i garantint-ne el desenvolupament), o en semi-presencials i presencials, on caldrà facilitar entorns virtuals per acollir les activitats i donar continuïtat a la formació.Finalment, Educació fixa criteris per al tancament del curs actual i la preparació del curs que ve. Així, entre d’altres aspectes, “cal consensuar les necessitats i la priorització d’actuacions, planificar l’assessorament als centres que s’iniciaran amb nous recursos d’educació inclusiva, i orientar els tutors de les aules d’acollida sobre la recollida d’informació telemàtica dels alumnes que hi han assistit”.