Dilluns, 20 de setembre de 2021 - Edició 1152
La República

Eduardo Gión reivindica el dibuixant de portades de terror Albert Pujolar en un documental

ACN Sitges.-El documentalista i director de cinema Eduardo Gión ha presentat al Festival de cinema de Sitges un documental que reivindica el dibuixant Albert Pujolar. El documental ‘Pujolar ‘Los muertos […]

Avatar
Agències 13/10/2020

ACN Sitges.-El documentalista i director de cinema Eduardo Gión ha presentat al Festival de cinema de Sitges un documental que reivindica el dibuixant Albert Pujolar. El documental ‘Pujolar ‘Los muertos aún recuerdan su nombre”, que forma part de la secció Brigadoon, fa un repàs a la vida artística de Pujolar, dibuixant i il·lustrador que va fer moltes portades dels ‘bolsilibros’ dels anys 50 als 70 a Bruguera, moltes d’elles de terror. En declaracions a l’ACN, Gión assegura que Pujolar “és un personatge 100% Sitges”. De fet, apunta que era un documental per presentar al certamen, ja que finalment és un homenatge a la figura de Pujolar.

Gión explica que el documental tracta sobre la vida professional de l’artista Albert Pujolar. Destaca que va fer moltes de les portades dels ‘bolsilibros’ dels anys 50 als 70 a Bruguera i còmics. Gión coneixia el seu treball des de molt jove perquè el seus pares tenien a casa aquestes novel·les amb les portades de Pujolar. El director del documental ‘Lentejuelas de sangre’, presentat també a Sitges, explica que la seva família tenia una parada al mercat de Sant Antoni i compraven i canviaven novel·les i còmics i a ell li cridaven molt l’atenció les portades de ciència ficció. Després de dos documentals, Gión volia fer un homenatge a la seva família parlant del mercat de Sant Antoni. Un dels protagonistes era Albert Pujolar, però finalment va decidir centrar el documental només en el seu treball. “Hi havia molt tema per fer un guió i ell com a personatge després de moltes converses m’atreia molt”. En total, han estat dos anys de rodatge amb Albert Pujolar i un any sencer va ser al seu estudi mirant el seu treball. El director explica que el dibuixant no recordava les portades que havia fet en aquella època. Pujolar, explica Gión, “tenia moltes portades originals a casa que no tenien sortida i no recordava que n’havia fet tantes de terror”. L’estructura del guió es basa en aquestes portades. A més de terror havia realitzat portades per novel·les romàntiques, de western i de ciència ficció. El director del documental destaca que Albert Pujolar és una persona que en aquella època dels 50, 60 i 70 va ser un dels pocs que no treballava per agència i a més era una persona que estava totalment unida a societats secretes, a la psicologia i la parapsicologia. “Al documental es veu com cada portada tenia a veure amb alguna cosa que va ser realitat a la seva vida”. Durant el procés de creació i rodatge de ‘Pujolar ‘Los muertos aún recuerdan su nombre”, el que més li va cridar l’atenció era el poc conegut que és ara l’artista i com tenia a casa seva tota la seva obra de l’època. “Ell va derivar en pintor i a finals dels 70 va deixar de fer portades i em va impactar que la seva obra la tenia a casa amb 200 portades originals apilades”. 47 minuts de documental El documental dura 47 minuts. Gión apunta que no li agrada estirar els documentals quan veu que la història ja s’acaba. En aquest cas, apunta, és un documental amb pocs participants que són Albert Pujolar, que és el centre de la història, Enric Badia, “un dels dibuixants més importants del país” i Gerardo López, el fotògraf dels models que Pujolar dibuixava. “Un documental d’una hora i mitja només parlant ell em semblava massa llarg”, conclou.