Dilluns, 14 de juny de 2021 - Edició 1054
La República

Edu Comelles imagina el so de la ciutat del futur inspirant-se en la representació gràfica del paisatge sonor actual

ACN Barcelona.-L’artista i músic barceloní Edu Comelles va començar a investigar fa uns anys sobre la representació gràfica del so a través d’espectrogrames i les seves possibilitats com a obra […]

Avatar
Agències 04/02/2021

ACN Barcelona.-L’artista i músic barceloní Edu Comelles va començar a investigar fa uns anys sobre la representació gràfica del so a través d’espectrogrames i les seves possibilitats com a obra plàstica. El projecte ‘Spectre’, a partir d’una beca del BBVA, va un pas més enllà coincidint amb la seva estrena a Barcelona (Casa SEAT), aquest dijous, per explorar la representació del paisatge sonor de les ciutats d’avui. El joc amb l’expressió gràfica del so del trànsit rodat intens constitueix l’obra en sí mateixa, però és també la “partitura” a partir de la qual Comelles ha imaginat una possible sonoritat de la ciutat del futur, amb el cotxe elèctric com a protagonista i un món de sons i freqüències noves i suggerents.

L’artista, músic i gestor cultural barceloní Edu Comelles convida a reflexionar sobre la importància de l’escolta a través d’espectrogrames de freqüències i altres peces visuals i sonores centrades en l’exploració del paisatge sonor urbà. Tot va començar fa uns anys com una investigació sobre les possibilitats plàstiques i per tant artístiques d’aquests espectrogrames, convertits en obres d’art a través de la mirada i la ma de l’artista. Ara, de la mà de Casa Seat i Cultura Inquieta, el projecte de Comelles s’ha centrat en la representació del so de les ciutats, on domina de forma clara el trànsit rodat. La mostra consta de quatre peces de nova creació en les quals es visualitzen les dades acústiques recollides, amb una gran preponderància de les provinents del trànsit, unes freqüències que avui “ocupen molt d’espai” i no permeten que la nostra oïda desxifri la resta de sons existents (que sí van aflorar l’any passat durant el confinament). El visitant pot escoltar les gravacions que han generat aquestes obres-representació durant la visita, a través de codis QR que es troben al costat de les peces.Paral·lelament, Comelles ha pres aquesta representació a manera de “partitura”, de punt de partida per imaginar –i crear- el so de les ciutats de demà, probablement més verdes i ja sense motor d’explosió. El punt de partida és la constatació que “els cotxes elèctrics són silenciosos, i amb la hipòtesi que en un futur es generarà un so per aquests automòbils per raons de seguretat viària, entre altres”. A partir d’aquí, segueix l’artista, “he fet un exercici imaginatiu, gens científic, en què es genera una música pensant què passaria si tots els cotxes tinguessin una afinació específica, i fins i tot què passaria si el vehicle generés un so concret en funció dels cotxes al seu voltant, generant una música similar”. Per crear aquesta peça Comelles no ha utilitzat sons electrònics generats artificialment, si no que ha treballat a partir de materials tangibles, com un tub d’alumini i la biela d’un cotxe, digitalitzats i samplejats per crear una atmosfera determinada. De moment, Comelles no ha fet “el viatge de tornada”. És a dir, no ha fet l’exercici de representar gràficament com és aquesta peça acústica inspirada en el so de la ciutat del futur i que el visitant pot escoltar a la planta baixa d’aquest espai de Barcelona.